نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 336
صحابه مكرر به كار برده شده است [1] ثانيا- اگر اين كلمه به معنى مزبور نباشد بايد به معنى
لغوى آن يعنى" بهرهگيرى" تفسير شود در نتيجه معنى آيه چنين خواهد
شد:" اگر از زنان دائم بهره گرفتيد مهر آنها را بپردازيد" در حالى كه
مىدانيم پرداختن مهر مشروط به بهرهگيرى از زنان نيست بلكه تمام مهر بنا بر مشهور [2] يا حد اقل نيمى
از مهر به- مجرد عقد ازدواج دائم، واجب مىشود.
ثالثا بزرگان" اصحاب" و" تابعين" [3] مانند ابن عباس دانشمند و مفسر معروف اسلام و
ابى بن كعب و جابر بن عبد اللَّه و عمران حصين و سعيد بن جبير و مجاهد و قتاده و
سدى و گروه زيادى از مفسران اهل تسنن و تمام مفسران اهل بيت ع همگى از آيه فوق،
حكم ازدواج موقت را فهميدهاند تا آنجا كه فخر رازى با تمام شهرتى كه در موضوع
اشكالتراشى در مسائل مربوط به شيعه دارد بعد از بحث مشروحى در باره آيه مىگويد:
ما بحث نداريم كه از آيه فوق حكم جواز متعه استفاده مىشود بلكه ما مىگوئيم حكم
مزبور بعد از مدتى نسخ شده است.
رابعا ائمه اهل بيت كه به اسرار وحى از همه آگاهتر بودند، متفقا آيه را به
همين معنى تفسير فرمودهاند و روايات فراوانى در اين زمينه نقل شده از جمله:
از امام صادق ع نقل شده است كه فرمود:"
المتعة نزل بها القرآن و جرت بها السنة من رسول اللَّه
":" حكم متعه در قرآن نازل شده و سنت پيغمبر ص بر طبق آن جارى
گرديده است" [4]
[1]- به كتاب كنز العرفان و تفسير
مجمع البيان و تفسير نور الثقلين و برهان و الغدير جلد 6 رجوع شود.
[2]- مشهور يا اشهر اين است كه با عقد
ازدواج دائم، تمام مهر بر مرد واجب مىشود اگر چه طلاق قبل از دخول موجب بازگشت نيمى
از آن مىشود.
[3]- كسانى كه پس از"
صحابه" روى كار آمدند و زمان پيامبر را درك نكرده بودند.
[4]- نور الثقلين جلد اول صفحه 467 و
تفسير برهان صفحه 360 جلد اول.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 336