نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 315
فَأُولئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ كانَ اللَّهُ
عَلِيماً حَكِيماً پس از ذكر شرائط توبه مىفرمايد:" خداوند
توبه چنين اشخاصى را مىپذيرد و خداوند دانا و حكيم است".
در اين آيه اشاره به كسانى كه توبه آنها پذيرفته نمىشود نموده، مىفرمايد:
" كسانى كه در آستانه مرگ قرار مىگيرند و مىگويند اكنون از گناه خود
توبه كرديم توبه آنان پذيرفته نخواهد شد".
دليل آن هم روشن است، زيرا در حال احتضار و در آستانه مرگ، پردهها از برابر
چشم انسان كنار مىرود، و ديد ديگرى براى او پيدا مىشود، و قسمتى از حقايق مربوط
بجهان ديگر و نتيجه اعمالى را كه در اين زندگى انجام داده با چشم خود مىبيند و
مسائل جنبه حسى پيدا مىكند، واضح است كه در اين صورت هر گناهكارى از اعمال بد خود
پشيمان مىگردد، و همانند كسى كه شعله آتشى را نزديك خود ببيند از آن فرار مىكند.
مسلم است كه اساس تكليف و آزمايش پروردگار بر اين گونه مشاهدهها نيست، بلكه
بر ايمان به غيب و مشاهده با چشم عقل و خرد است.
بهمين دليل در قرآن مجيد مىخوانيم: هنگامى كه نخستين نشانههاى عذاب دنيا بر
بعضى از اقوام پيشين آشكار مىگشت باب توبه بروى آنها بسته مىشد، در سرگذشت فرعون
مىخوانيم: حَتَّى إِذا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قالَ
آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُوا إِسْرائِيلَ وَ
أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنْتَ مِنَ
الْمُفْسِدِينَ (يونس- 90- 91):" تا آن زمان كه غرقاب
دامن او را گرفت، صدا زد الان ايمان آوردم كه معبودى جز معبود بنى اسرائيل نيست و
من از تسليم شدگانم، اما به او گفته مىشود الان اين سخن را مىگويى؟ و پيش از اين
نافرمانى كرده و از مفسدان بودى!؟ بهمين دليل توبه تو پذيرفته نخواهد شد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 315