responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 3  صفحه : 28

البته آيه دوم در حقيقت بيان قيد و به اصطلاح تخصيص در آيه اول است و آن را مقيد به مقدار توانايى انسان مى‌كند و از آنجا كه ظاهرا در ميان قدما گاهى كلمه" نسخ" بر" تخصيص" اطلاق مى‌شده ممكن است منظور كسانى كه آيه دوم را ناسخ آيه اول دانسته‌اند همان" تخصيص" بوده باشد.

وَ لا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ‌:

اين جمله در حقيقت هشدارى است به طايفه اوس و خزرج و همه مسلمانان جهان كه به هوش باشند، تنها اسلام آوردن كافى نيست، مهم آن است كه ايمان و اسلام خود را تا واپسين ساعات عمر حفظ كنند، و با روشن ساختن آتش‌هاى خاموش شده كينه‌هاى دوران جاهلى و پيروى از تعصب‌هاى نابخردانه، ايمان و اعمال پاك خود را بر باد ندهند، تا عاقبت و پايان كار آنها به بدبختى نگرايد، لذا با تاكيد مى‌فرمايد:" مراقب باشيد كه از دنيا جز با ايمان و اسلام بيرون نرويد".

دعوت به سوى اتحاد

وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا:

در اين آيه بحث نهايى كه همان" مسئله اتحاد و مبارزه با هر گونه تفرقه" باشد مطرح شده و مى‌فرمايد: همگى به ريسمان الهى چنگ بزنيد، و از هم پراكنده نشويد.

در باره اينكه منظور از" بِحَبْلِ اللَّهِ" (ريسمان الهى) چيست؟ مفسران احتمالات مختلفى ذكر كرده‌اند، بعضى مى‌گويند منظور از آن قرآن است، و بعضى مى‌گويند اسلام، و بعضى ديگر گفته‌اند منظور خاندان پيامبر و ائمه معصومين هستند.

در رواياتى كه از پيامبر ص و ائمه اهل بيت نقل شده نيز همين تعبيرات گوناگون ديده مى‌شود، مثلا در تفسير" در المنثور" از پيغمبر اكرم ص و در كتاب" معانى الاخبار" از امام سجاد ع نقل شده كه فرمودند:" بِحَبْلِ اللَّهِ" قرآن‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 3  صفحه : 28
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست