نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 28
البته آيه
دوم در حقيقت بيان قيد و به اصطلاح تخصيص در آيه اول است و آن را مقيد به مقدار
توانايى انسان مىكند و از آنجا كه ظاهرا در ميان قدما گاهى كلمه" نسخ"
بر" تخصيص" اطلاق مىشده ممكن است منظور كسانى كه آيه دوم را ناسخ آيه
اول دانستهاند همان" تخصيص" بوده باشد.
وَ لا
تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ:
اين جمله در
حقيقت هشدارى است به طايفه اوس و خزرج و همه مسلمانان جهان كه به هوش باشند، تنها
اسلام آوردن كافى نيست، مهم آن است كه ايمان و اسلام خود را تا واپسين ساعات عمر
حفظ كنند، و با روشن ساختن آتشهاى خاموش شده كينههاى دوران جاهلى و پيروى از
تعصبهاى نابخردانه، ايمان و اعمال پاك خود را بر باد ندهند، تا عاقبت و پايان كار
آنها به بدبختى نگرايد، لذا با تاكيد مىفرمايد:" مراقب باشيد كه از دنيا جز
با ايمان و اسلام بيرون نرويد".
دعوت به
سوى اتحاد
وَ
اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا:
در اين آيه
بحث نهايى كه همان" مسئله اتحاد و مبارزه با هر گونه تفرقه" باشد مطرح
شده و مىفرمايد: همگى به ريسمان الهى چنگ بزنيد، و از هم پراكنده نشويد.
در باره
اينكه منظور از" بِحَبْلِ اللَّهِ" (ريسمان
الهى) چيست؟ مفسران احتمالات مختلفى ذكر كردهاند، بعضى مىگويند منظور از آن قرآن
است، و بعضى مىگويند اسلام، و بعضى ديگر گفتهاند منظور خاندان پيامبر و ائمه
معصومين هستند.
در رواياتى
كه از پيامبر ص و ائمه اهل بيت نقل شده نيز همين تعبيرات گوناگون ديده مىشود،
مثلا در تفسير" در المنثور" از پيغمبر اكرم ص و در كتاب" معانى
الاخبار" از امام سجاد ع نقل شده كه فرمودند:"
بِحَبْلِ اللَّهِ" قرآن
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 28