نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 255
نظر اسلام در اين زمينه در آيات مناسب بحث كافى خواهيم كرد).
منظور از عدالت در باره همسران چيست؟
اكنون پيش از آن كه فلسفه حكم تعدد زوجات را در اسلام بدانيم لازم است اين
موضوع بررسى شود كه منظور از عدالت كه جزو شرائط تعدد همسر ذكر شده است چيست؟
آيا اين عدالت مربوط به امور زندگى از قبيل همخوابگى و وسايل زندگى و رفاه و
آسايش است يا منظور عدالت در حريم قلب و عواطف انسانى نيز هست؟
شك نيست كه" عدالت" در محبتهاى قلبى خارج از قدرت انسان است چه كسى
ميتواند محبت خود را كه عواملش در بيرون وجود اوست از هر نظر تحت كنترل درآورد؟
بهمين دليل رعايت اين نوع عدالت را خداوند واجب نشمرده و در آيه 129 همين سوره
نساء ميفرمايد" وَ لَنْ تَسْتَطِيعُوا
أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ": شما هر قدر كوشش كنيد نميتوانيد در ميان همسران خود (از نظر تمايلات
قلبى) عدالت و مساوات برقرار سازيد.
بنا بر اين محبتهاى درونى مادامى كه موجب ترجيح بعضى از همسران بر بعضى ديگر
از جنبههاى عملى نشود ممنوع نيست، آنچه مرد موظف به آن است رعايت عدالت در
جنبههاى عملى و خارجى است.
از اين بيان روشن ميشود: كسانى كه خواستهاند از ضميمه كردن آيه فوق (فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً) به آيه 129 (وَ لَنْ
تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ) چنين نتيجه بگيرند كه تعدد زوجات در اسلام مطلقا ممنوع
است، زيرا در آيه نخست آن را مشروط به عدالت كرده، و در آيه دوم عدالت را براى
مردان در اين مورد امرى محال دانسته است، سخت در اشتباهند.
زيرا همانطور كه اشاره شد عدالتى كه مراعات آن از قدرت انسان بيرون است
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 255