نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 256
عدالت در تمايلات قلبى است، و اين از شرائط تعدد زوجات نيست و آنچه از شرائط
است عدالت در جنبههاى عملى است.
گواه بر اين موضوع ذيل آيه 129 همين سوره ميباشد آنجا كه ميگويد:
" فَلا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ
فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَةِ"
يعنى:" اكنون كه نميتوانيد مساوات كامل در محبت ميان همسران خود رعايت كنيد
لا اقل تمام تمايل قلبى خود را متوجه يك نفر از آنان نسازيد كه ديگرى را به صورت
بلا تكليف در آوريد".
نتيجه اينكه كسانى كه قسمتى از اين آيه را گرفته و قسمت ديگر را فراموش
كردهاند گرفتار چنان اشتباهى در مسئله تعدد زوجات شدهاند كه براى هر محققى جاى
تعجب است.
از اين گذشته از نظر فقه اسلامى و منابع مختلف آن در ميان شيعه و اهل تسنن
مسئله تعدد زوجات با شرائط آن جاى گفتگو و چانه زدن نيست و از ضروريات فقه اسلام
محسوب مىشود.
اكنون برگرديم به فلسفه اين حكم اسلامى (تعدد زوجات).
تعدد زوجات يك ضرورت اجتماعى است
آيه فوق مسئله تعدد زوجات را (با شرائط سنگينى و در حدود معينى) مجاز شمرده
است و در اينجا با ايرادها و حملات مخالفان آن روبرو ميشويم كه با مطالعات زودگذر،
و تحت احساسات حساب نشده به مخالفت با اين قانون اسلامى برخاستهاند مخصوصا غربيها
در اين زمينه بما بيشتر ايراد ميكنند كه اسلام به- مردان اجازه داده براى
خود" حرمسرا" بسازند و بطور نامحدود همسر بگيرند.
در حالى كه نه اسلام اجازه تشكيل حرمسرا به آن معنى كه آنها مىپندارند داده،
و نه تعدد زوجات را بدون قيد و شرط و نامحدود قرار داده است.
توضيح اينكه: با مطالعه وضع محيطهاى مختلف قبل از اسلام، به اين
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 256