نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 254
به همه مسلمانان است معنى آيه چنين مىشود كه شما براى دورى از ستم كردن در حق
دختران يتيم ميتوانيد از ازدواج آنها خوددارى كنيد و با زنانى ازدواج نمائيد كه
موقعيت اجتماعى و فاميلى آنها به شما اجازه ستم كردن را نميدهد و ميتوانيد از آنها
دو نفر يا سه نفر يا چهار نفر به همسرى خود انتخاب كنيد. منتها چون مخاطب، همه
مسلمانان بوده است تعبير به دو تا دو تا و مانند آن شده است.
و گرنه جاى ترديد نيست كه حد اكثر تعدد زوجات (آن هم با فراهم شدن شرائط خاصش)
بيش از چهار نفر نيست.
ذكر اين نكته نيز لازم است كه" واو" در جمله بالا به معنى"
او" (يا) ميباشد نه اينكه منظور اين باشد كه شما مىتوانيد دو همسر به اضافه
سه همسر به- اضافه چهار همسر كه مجموع آنها نه نفر مىشود انتخاب كنيد زيرا اگر
منظور اين بود بايد صريحا عدد نه ذكر شود نه به اين صورت از هم گسسته و پيچيده
بعلاوه از نظر فقه اسلام اين مسئله جزو ضروريات است كه زائد بر چهار همسر مطلقا
ممنوع است.
به هر حال آيه فوق دليل صريحى است بر مسئله جواز تعدد زوجات منتها با شرائطى
كه به زودى به آن اشاره خواهد شد.
فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً سپس بلا فاصله مىگويد: اين در صورت حفظ عدالت كامل است،
اما اگر نميتوانيد عدالت را رعايت كنيد به همان يك همسر اكتفاء نمائيد تا از ظلم و
ستم بر ديگران بر كنار باشيد.
أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ- و يا بجاى انتخاب همسر دوم از كنيزى كه مال شما است استفاده كنيد زيرا شرائط
آنها سبكتر است (اگر چه آنها نيز بايد از حقوق حقه خود برخوردار باشند).
ذلِكَ أَدْنى أَلَّا تَعُولُوا- اين كار (انتخاب يك همسر و يا انتخاب كنيز) از ظلم و ستم و انحراف از عدالت،
بهتر جلوگيرى ميكند، (در باره مسئله بردگى و
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 254