نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 214
در روايتى از على ع نقل شده كه پيامبر خدا هر گاه، براى نماز شب برمىخاست
نخست مسواك مىكرد، و سپس نظرى باسمان مىافكند، و اين آيات را زمزمه مىنمود [1] در روايات اهل
بيت نيز دستور داده شده كه هر كس براى نماز شب برمىخيزد اين آيات را تلاوت كند [2] نوف بكالى، كه
از ياران خاص على ع بود، مىگويد: شبى در خدمتش بودم، هنوز چشم مرا خواب فرا
نگرفته بود، ديدم امام برخاست، و شروع به- خواندن اين آيات كرده، سپس مرا صدا زد و
گفت: اى نوف! خوابى، يا بيدار؟
عرض كردم بيدارم و صحنه آسمان را تماشا مىكنم فرمود: خوشا آنان كه آلودگى-
هاى زمين را نپذيرفتند و باين راه آسمان، پيش رفتند (از چهار ديوار عالم ماده
بيرون پريدند و روح بلند آنها ملكوت آسمانها را سير مىكند).
تفسير: روشنترين راه خداشناسى
إِنَّ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ آيات قرآن تنها براى خواندن نيست، بلكه براى فهم و درك
مردم نازل شده و تلاوت و خواندن آيات مقدمهاى است، براى انديشيدن، لذا در آيه فوق
نخست اشاره به عظمت آفرينش آسمان و زمين كرده و مىگويد در آفرينش آسمانها و زمين
و آمد و شد شب و روز نشانههاى روشنى براى صاحبان خرد و انديشمندان است" [3] و باين ترتيب
مردم را به انديشه در اين آفرينش بزرگ جلب و جذب
[3]- تعبير به اولى الالباب كه در اين
آيه و چند آيه ديگر از قرآن مجيد ديده ميشود، اشاره لطيفى است به صاحبان عقل
زيرا" لب" در اصل بمعنى خالص هر چيزى است، و عصاره خالص وجود آدمى همان
عقل و انديشه و مغز اوست.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 214