نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 188
گذارد" زيرا آگاهى بر اسرار نهانى- بعكس آنچه بسيارى خيال مىكنند- مشكلى
را براى مردم، حل نمىكند، بلكه در بسيارى از موارد باعث هرج و مرج و از هم پاشيدن
پيوندهاى اجتماعى و خاموش شدن شعلههاى اميد و از بين رفتن تلاش و كوشش در ميان
توده مردم، مىگردد.
و از همه مهمتر اينكه بايد ارزش اشخاص از طريق اعمال آنها روشن گردد نه از راه
ديگر و مسئله آزمايش و امتحان پروردگار نيز، چيزى جز اين نيست، بنا بر اين راه
شناسايى افراد، تنها اعمال آنها است [1] سپس پيامبران خدا را، از اين حكم استثناء كرده و
مىفرمايد: وَ لكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِي مِنْ
رُسُلِهِ مَنْ يَشاءُ: خداوند هر زمان بخواهد از
ميان پيامبرانش، كسانى را انتخاب مىكند و گوشهاى از" علم غيب" بى
پايان خود و اسرار درون مردم را كه شناخت آن براى تكميل رهبرى آنها لازم است در
اختيار آنان قرار مىدهد، ولى در هر حال قانون كلى و عمومى و جاودانى براى شناخت
اشخاص، اعمال آنها است.
از اين جمله استفاده مىشود كه پيامبران ذاتا عالم به غيب نيستند و نيز
استفاده مىشود كه آنها بر اثر تعليم الهى قسمتى از اسرار غيب را مىدانند بنا بر
اين افرادى هستند كه از غيب آگاه مىشوند و همچنين مقدار آگاهى آنها بسته به مشيت
خداوند است.
ناگفته پيدا است كه منظور از مشيت، و خواست خدا در اين آيه، همانند آيات ديگر،
همان" اراده آميخته با حكمت" است يعنى خدا هر كس را شايسته ببيند و
حكمتش اقتضا كند، به اسرار غيب آگاه مىسازد.
[1]- در ذيل آيه" وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ
الْجُوعِ ..." (سوره بقره آيه 155) در مورد آزمايشهاى
خداوند، مشروحا اين سؤال را مطرح كرده و پاسخ گفتهايم كه آزمايشهاى الهى در حقيقت
يك نوع پرورش و تربيت است، نه استعلام و خبرگيرى، براى توضيح بيشتر به آن بحث،
مراجعه شود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 188