نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 16
مىآيند و از
آن الهام مىگيرند و هم از نظر قوانين مذهبى، امنيت آن آن چنان محترم شمرده شده كه
هر گونه جنگ و مبارزه در آن ممنوع است.
مخصوصا در
اسلام" كعبه" بعنوان يك مامن و پناهگاه شناخته شده، و حتى حيوانات اين
سرزمين از هر نظر بايد در امنيت باشند و كسى مزاحم آنها نشود، افراد انسانى كه به
آن پناه مىبرند نيز در امان هستند حتى اگر قاتل و جانى باشند نمىتوان متعرض آنها
شد، ولى براى اين كه اين احترام خاص خانه كعبه مورد سوء استفاده قرار نگيرد، و حق
مظلومان پايمال نگردد اگر افراد جنايتكار و مجرمى به- آن پناهنده شوند دستور داده
شده آنها را از نظر آب و غذا در مضيقه قرار دهند، تا مجبور گردند آنجا را ترك
گويند، و آنها را به كيفر برسانند.
وَ
لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا
در اين جمله دستور انجام حج به همه مردم داده شده است و از آن تعبير به- يك بدهى و
دين الهى شده است كه بر ذمه عموم مردم مىباشد زيرا فرموده است"
وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ"" براى خدا بر مردم است
...".
واژه"
حج" در اصل به معنى قصد است و به همين جهت به جاده و راه" محجة"
(بر وزن مودة) گفته مىشود، زيرا انسان را به مقصد مىرساند، و به دليل و برهان
حجت مىگويند، زيرا مقصود را در بحث روشن مىسازد، و اما اين كه اين مراسم مخصوص
را حج ناميدهاند براى اين است كه به هنگام حركت براى شركت در اين مراسم" قصد
زيارت خانه خدا" مىكنند و به همين دليل در آيه فوق اضافه به- بيت (خانه
كعبه) شده است.
همانطور كه
سابقا اشاره كردهايم مراسم زيارت خانه كعبه نخستين بار در زمان ابراهيم"
رسميت" يافت، و سپس بصورت يك سنت حتى در زمان عرب جاهلى ادامه يافت، و در
اسلام به صورت كاملتر و خالى از هر گونه خرافه دوران جاهلى تشريع
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 16