نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 156
145 مىخوانيم: إِنَّ الْمُنافِقِينَ
فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ ولى در
آيه مورد بحث، چون سخن از هر دو طايفه در ميان بوده، جانب طايفه مؤمنان، گرفته شده
و تعبير به درجه شده است (اين طرز بيان را در اصطلاح ادبى تغليب مىگويند).
و در پايان آيه مىفرمايد: وَ اللَّهُ
بَصِيرٌ بِما يَعْمَلُونَ: خداوند نسبت
به اعمال همه آنها بينا است و بخوبى مىداند هر كسى طبق نيت و ايمان و عمل خود
شايسته كدامين درجه است.
يك روش مؤثر تربيتى
در قرآن مجيد بسيارى از حقايق مربوط به معارف دينى و اخلاقى و اجتماعى در قالب
سؤال، طرح ميگردد و طرفين مسئله در اختيار شنونده گذارده مىشود تا او با فكر خود
يكى را انتخاب كند، و اين روش كه بايد آن را روش غير مستقيم ناميد، اثر فوق
العادهاى در تاثير برنامههاى تربيتى دارد زيرا انسان، معمولا به- افكار و
برداشتهاى خود از مسائل مختلف بيش از هر چيز اهميت ميدهد، هنگامى كه مسئله بصورت
يك مطلب قطعى و جزمى طرح شود، گاهى در مقابل آن، مقاومت بخرج ميدهد و همچون يك فكر
بيگانه به آن مينگرد، ولى هنگامى كه بصورت سؤال طرح شود و پاسخ را از درون و جدان
و قلب خود بشنود آن را فكر و تشخيص خود ميداند و بعنوان" يك فكر و طرح
آشنا" به آن مينگرد و لذا در مقابل آن مقاومت بخرج نميدهد، اين طرز تعليم
مخصوصا در برابر افراد لجوج و همچنين در برابر كودكان مؤثر است.
در قرآن از اين روش استفاده فراوان شده كه بچند نمونه از آن در اينجا اشاره
مىكنيم:
1- قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ
يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ: آيا
دانايان با نادانان
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 156