نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 155
اكنون نوبت منافقان و مؤمنان سست ايمانى است كه به پيروى از آنها در ميدان
جنگ، حضور نيافتند زيرا در روايات مىخوانيم، هنگامى كه پيامبر ص فرمان حركت
بسوى" احد" را صادر كرد جمعى از منافقان به بهانه اينكه يقين به وقوع
جنگ ندارند از حضور در ميدان، خوددارى كردند و بعضى از مسلمانان ضعيف- الايمان نيز
به آنها ملحق شدند، آيه فوق، سرنوشت آنها را تشريح مىكند و مىگويد:" آيا
كسانى كه فرمان خدا را اطاعت كردند و از خشنودى او پيروى نمودند، همانند كسانى
هستند كه بسوى خشم خدا بازگشتند و جايگاه آنها جهنم و بازگشت و پايان كار آنها،
زشت و ناراحت كننده است." سپس مىفرمايد هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللَّهِ هر يك از آنها براى خود درجه و موقعيتى در پيشگاه خدا دارند، اشاره به اينكه
نه تنها منافقان تنپرور و مجاهدان با هم فرق دارند، بلكه هر يك از كسانى كه در
اين دو صف قرار دارند به تفاوت درجه فداكارى و جانبازى و يا نفاق و دشمنى با حق در
پيشگاه خدا درجه خاصى خواهند داشت كه از صفر شروع مىشود و تا ما فوق آنچه تصور
شود ادامه مىيابد.
جالب توجه اينكه: در روايتى از امام على بن موسى الرضا ع نقل شده كه فرمود: هر
درجهاى به اندازه فاصله ميان آسمان و زمين است [1] و در حديث ديگرى وارد شده كه بهشتيان، كسانى
را كه در درجات عليين (بالا) قرار دارند آن چنان مىبينند كه ستارهاى در آسمان
ديده مىشود [2] منتها
بايد توجه داشت كه درجه معمولا به پلههايى گفته مىشود كه انسان به وسيله آنها به
نقطه مرتفعى صعود مىكند و اما پلههايى كه از آن براى پائين رفتن به نقطه گودى
استفاده مىشود" درك" (بر وزن مرگ) مىگويند و لذا در باره پيامبران در
سوره بقره آيه 253 مىخوانيم وَ رَفَعَ
بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ و در باره منافقان در سوره
نساء آيه