responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 3  صفحه : 156

145 مى‌خوانيم: إِنَّ الْمُنافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ ولى در آيه مورد بحث، چون سخن از هر دو طايفه در ميان بوده، جانب طايفه مؤمنان، گرفته شده و تعبير به درجه شده است (اين طرز بيان را در اصطلاح ادبى تغليب مى‌گويند).

و در پايان آيه مى‌فرمايد: وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِما يَعْمَلُونَ‌: خداوند نسبت به اعمال همه آنها بينا است و بخوبى مى‌داند هر كسى طبق نيت و ايمان و عمل خود شايسته كدامين درجه است.

يك روش مؤثر تربيتى‌

در قرآن مجيد بسيارى از حقايق مربوط به معارف دينى و اخلاقى و اجتماعى در قالب سؤال، طرح ميگردد و طرفين مسئله در اختيار شنونده گذارده مى‌شود تا او با فكر خود يكى را انتخاب كند، و اين روش كه بايد آن را روش غير مستقيم ناميد، اثر فوق العاده‌اى در تاثير برنامه‌هاى تربيتى دارد زيرا انسان، معمولا به- افكار و برداشتهاى خود از مسائل مختلف بيش از هر چيز اهميت ميدهد، هنگامى كه مسئله بصورت يك مطلب قطعى و جزمى طرح شود، گاهى در مقابل آن، مقاومت بخرج ميدهد و همچون يك فكر بيگانه به آن مينگرد، ولى هنگامى كه بصورت سؤال طرح شود و پاسخ را از درون و جدان و قلب خود بشنود آن را فكر و تشخيص خود ميداند و بعنوان" يك فكر و طرح آشنا" به آن مينگرد و لذا در مقابل آن مقاومت بخرج نميدهد، اين طرز تعليم مخصوصا در برابر افراد لجوج و همچنين در برابر كودكان مؤثر است.

در قرآن از اين روش استفاده فراوان شده كه بچند نمونه از آن در اينجا اشاره مى‌كنيم:

1- قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ‌: آيا دانايان با نادانان‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 3  صفحه : 156
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست