نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 10
شد و سپس در
طوفان نوح آسيب ديد و به وسيله ابراهيم خليل تجديد بنا شد [1]
بنا بر اين انتخاب پرسابقهترين خانه توحيد براى قبله از هر نقطه ديگرى شايستهتر
است.
جالب توجه
اينكه در اين آيه خانه كعبه كه نام ديگرش" بيت اللَّه" هست بعنوان خانه
مردم معرفى شده، و اين تعبير بيان كننده اين حقيقت است كه آنچه بنام خدا و براى
خدا است بايد در خدمت مردم و بندگان او باشد، و آنچه در خدمت مردم و بندگان خدا
است براى خدا محسوب مىشود.
ضمنا از اين
آيه اهميت سابقه داشتن در مسيرهاى الهى و سازنده، روشن مىشود، و لذا در آيه فوق
نخستين فضيلتى كه براى خانه كعبه ذكر شده همان سابقه ممتد و طولانى آن است و از
اينجا پاسخ ايرادى كه در مورد احترام" حجر الاسود" مىشود نيز روشن
مىگردد، زيرا عدهاى مىگويند يك قطعه سنگ چه ارزش و اهميتى دارد كه همه سال
ميليونها مردم براى استلام آن (دست گذاشتن بر آن) بر يكديگر پيشى گيرند و بعنوان
يك مستحبّ مؤكد در برنامه زائران خانه خدا گنجانيده شود؟
ولى توجه به
تاريخچه اين سنگ مخصوص نشان مىدهد كه امتيازى در آن است كه در هيچ سنگ ديگرى در
جهان نميتوان پيدا كرد و آن اين كه پرسابقهترين چيزى است كه بعنوان مصالح
ساختمان، در يك مركز عبادت و پرستش خداوند، بكار رفته، زيرا مىدانيم تمام معابد
روى زمين و حتى كعبه كه نخستين پرستشگاه است بارها تجديد بنا شده و مصالحى كه در
ساختمان آنها بكار رفته، تغيير يافته است تنها همين قطعه سنگ است كه با مرور
هزاران سال هنوز بعنوان مصالح ثابت در اين معبد پر سابقه پا بر جا مانده است، بنا
بر اين اهميت آن در واقع همان سابقه داشتن در مسير خدا و خدمت به مردم است.
[1]- براى توضيح بيشتر در باره مدارك اين موضوع
از آيات و روايات به جلد اول تفسير نمونه صفحه 330 مراجعه شود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 10