نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 11
بعلاوه اين
سنگ تاريخ خاموشى از نسلهاى فراوان مؤمنان در قرون و اعصار مختلف است، اين سنگ
زنده كننده خاطره استلام انبياى بزرگ و بندگان خاص خدا است كه در كنار آن به نيايش
پروردگار برخاستند.
موضوع ديگرى
كه توجه به آن در اينجا لازم است اين است كه آيه فوق مىگويد:
اين نخستين
خانهاى بوده است كه براى مردم ساخته شده است، روشن است كه منظور" نخستين
خانه عبادت و پرستش" است، بنا بر اين هيچ مانعى ندارد كه قبل از آن خانههاى
مسكونى ديگر در روى زمين وجود داشته است، و اين تعبير پاسخ روشنى است به آنها
(مانند نويسنده تفسير المنار) كه مىگويند خانه كعبه نخستين بار بدست ابراهيم
ساخته شد و ساخته شدن آن را بدست آدم در رديف افسانهها قلمداد مىكنند.
در حالى كه
بطور مسلم قبل از ابراهيم معبد و پرستشگاه در جهان وجود داشته و انبياى پيشين
همچون نوح از آن استفاده مىكردند بنا بر اين چگونه ممكن است خانه كعبه كه نخستين
معبد جهان است به دست ابراهيم ساخته شده باشد.
***
منظور از بكه چيست؟
"
بكه" در اصل از ماده" بك" (بر وزن فك) به معنى ازدحام و اجتماع است،
و اين كه به خانه كعبه، يا زمينى كه خانه كعبه در آن ساخته شده است"
بكه" گفتهاند به خاطر ازدحام و اجتماع مردم در آنجا است و بعيد نيست كه اين
اسم از آغاز روى آن نبوده و پس از رسميت يافتن براى عبادت روى آن گذاشته شده باشد.
در روايتى از
امام صادق ع نقل شده كه" مكه" نام مجموع شهر است و" بكه" نام
محلى است كه خانه كعبه در آنجا بنا شده است.
بعضى از
مفسران نيز احتمال دادهاند كه بكه همان مكه بوده باشد كه" م" در آن
تبديل به" ب" شده است نظير" لازم" و" لازب" كه هر
دو در لغت عرب به- يك معنى است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 11