نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 83
***
سپس براى تاكيد بر مساله خلوص نيت آنها در انفاقهايى كه دارند،
مىافزايد:" هيچكس را نزد او حق نعمتى نيست تا به وسيله اين انفاق جزا داده
شود" (وَ ما لِأَحَدٍ عِنْدَهُ مِنْ نِعْمَةٍ
تُجْزى).
***
" بلكه تنها هدفش جلب رضاى پروردگار بزرگ او است" (إِلَّا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلى).
و به تعبير ديگر: بسيارى از انفاقها در ميان مردم پاسخى است به انفاق مشابهى
كه از ناحيه طرف مقابل قبلا شده است، البته حقشناسى و پاسخ احسان به احسان كار
خوبى است، ولى حسابش از انفاقهاى خالصانه پرهيزگاران جدا است، آيات فوق مىگويد:
انفاق مؤمنان پرهيزگار به ديگران نه از روى ريا است و نه به خاطر جوابگويى خدمات
سابق آنها است، بلكه انگيزه آن تنها و تنها جلب رضاى خداوند است، و همين است كه به
آن انفاقها ارزش فوق العادهاى مىدهد.
تعبير به" وجه" در اينجا به معنى" ذات" است، و منظور
رضايت و خشنودى ذات پاك او است.
تعبير به" ربه الاعلى" نشان مىدهد كه اين انفاق با معرفت كامل صورت
مىگيرد، و در حالى است كه هم به ربوبيت پروردگار آشنا است و هم از مقام اعلاى او
با خبر است.
در ضمن اين استثناء هر گونه نيتهاى انحرافى را نيز نفى مىكند، مانند انفاق
كردن براى خوشنامى و جلب توجه مردم و كسب موقعيت اجتماعى و مانند آن، زيرا مفهوم
آن منحصر ساختن انگيزه انفاقهاى آنها در جلب خشنودى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 83