نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 81
سپس به گروهى كه وارد اين آتش بر افروخته و سوزان مىشوند اشاره كرده
مىفرمايد:" كسى جز بدبختترين مردم وارد آن نمىشود" (لا يَصْلاها إِلَّا الْأَشْقَى).
***
و در توصيف اشقى مىفرمايد:" همان كسى كه آيات خدا را تكذيب كرد و به
آن پشت نمود" (الَّذِي كَذَّبَ وَ
تَوَلَّى).
بنا بر اين معيار خوشبختى و بدبختى همان كفر و ايمان است با پيامدهاى عملى كه
اين دو دارد، و به راستى كسى كه آن همه نشانههاى هدايت و امكانات براى ايمان و
تقوى را ناديده بگيرد مصداق روشن" اشقى" و بدبختترين مردم است.
در جمله" الَّذِي كَذَّبَ وَ تَوَلَّى" ممكن است" تكذيب" اشاره به"
كفر" و" تولى" اشاره به ترك اعمال صالح بوده باشد، چرا كه لازمه
كفر همين است.
و نيز ممكن است هر دو اشاره به ترك ايمان باشد به اين ترتيب كه اول پيامبر خدا
را تكذيب مىكند، و بعد پشت كرده براى هميشه از او دور مىشود.
بسيارى از مفسران در اينجا اشكالى را مطرح كرده، و به پاسخ آن پرداختهاند، و
آن اينكه: آيات فوق نشان مىدهد كه آتش دوزخ مخصوص كفار است، و اين مخالف چيزى است
كه از آيات ديگر قرآن و مجموعه روايات اسلامى استفاده مىشود كه مؤمنان گنهكار نيز
سهمى از آتش دوزخ دارند، و لذا بعضى از گروههاى منحرف كه معتقدند با وجود ايمان
هيچ گناهى ضرر نمىزند به اين آيات براى مقصود خود استدلال كردهاند (اين
گروه" مرجئه" نام دارند).
در پاسخ به و نكته بايد توجه كرد: نخست اينكه منظور از ورود در آتش در اينجا
همان" خلود" است و مىدانيم" خلود" مخصوص كفار مىباشد، قرينه
اين سخن آياتى است كه نشان مىدهد غير كفار نيز وارد دوزخ مىشوند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 81