نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 75
الهى تحمل انواع مشكلات را براى انسان سهل و آسان مىكند، نه تنها"
مال" كه" جان" خود را نيز در طبق اخلاص مىگذارد و به عشق شهادت در
ميدان جهاد شركت مىكند، و از اين ايثارگرى خود لذت مىبرد.
" يسرى" از ماده" يسر" در اصل به معنى زين كردن اسب و
لجام نمودن و آماده ساختن آن براى سوارى است، و سپس به هر كار سهل و آسانى اطلاق
شده است [1]
***
در
آيات بعد به نقطه مقابل اين گروه پرداخته، مىفرمايد:" اما كسى كه بخلورزد و
از اين طريق بى نيازى طلبد" ... (وَ
أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى).
***
" و پاداش نيك الهى را تكذيب كند" ... (وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى).
***
ما به زودى او را در مسير دشوارى قرار مىدهيم" (فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى).
" بخل" در اينجا نقطه مقابل" اعطاء" است كه در گروه اول
(گروه سخاوتمندان سعادتمند) بيان شد،" و استغنى" (بى نيازى بطلبد) يا
بهانهاى است براى بخلورزيدن، و وسيلهاى است براى ثروت اندوختن، و يا اشاره به
اين است كه او خود را از پاداشهاى الهى بى نياز مىشمرد، بر عكس گروه اول كه
چشمشان دائما به لطف خدا است، و يا خود را از اطاعت پروردگار مستغنى مىبيند و
دائما آلوده گناه است.
از ميان اين تفسيرهاى سهگانه تفسير اول مناسبتر به نظر مىرسد هر چند جمع
ميان هر سه تفسير نيز ممكن است.