responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 75

الهى تحمل انواع مشكلات را براى انسان سهل و آسان مى‌كند، نه تنها" مال" كه" جان" خود را نيز در طبق اخلاص مى‌گذارد و به عشق شهادت در ميدان جهاد شركت مى‌كند، و از اين ايثارگرى خود لذت مى‌برد.

" يسرى" از ماده" يسر" در اصل به معنى زين كردن اسب و لجام نمودن و آماده ساختن آن براى سوارى است، و سپس به هر كار سهل و آسانى اطلاق شده است‌ [1]

***
در آيات بعد به نقطه مقابل اين گروه پرداخته، مى‌فرمايد:" اما كسى كه بخل‌ورزد و از اين طريق بى نيازى طلبد" ... (وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى‌).

***
" و پاداش نيك الهى را تكذيب كند" ... (وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى).

***
ما به زودى او را در مسير دشوارى قرار مى‌دهيم" (فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى‌).

" بخل" در اينجا نقطه مقابل" اعطاء" است كه در گروه اول (گروه سخاوتمندان سعادتمند) بيان شد،" و استغنى" (بى نيازى بطلبد) يا بهانه‌اى است براى بخل‌ورزيدن، و وسيله‌اى است براى ثروت اندوختن، و يا اشاره به اين است كه او خود را از پاداشهاى الهى بى نياز مى‌شمرد، بر عكس گروه اول كه چشمشان دائما به لطف خدا است، و يا خود را از اطاعت پروردگار مستغنى مى‌بيند و دائما آلوده گناه است.

از ميان اين تفسيرهاى سه‌گانه تفسير اول مناسبتر به نظر مى‌رسد هر چند جمع ميان هر سه تفسير نيز ممكن است.


[1]" تفسير كشاف" جلد 4 صفحه 762.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 75
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست