نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 474
تعبير" الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ" و انتخاب لفظ" وسوسه" و لفظ"
صدور" (سينهها) نيز تاكيدى بر اين معنى است.
اينها همه از يك سو، از سوى ديگر جمله" مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ" هشدار مىدهد كه" وسواسان خناس" تنها در ميان يك گروه و يك
جماعت، و در يك قشر و يك لباس نيستند، در ميان جن و انس پراكندهاند و در هر لباس
و هر جماعتى يافت مىشوند، بايد مراقب همه آنها بود و بايد از شر همه آنها به خدا
پناه برد.
دوستان ناباب، همنشينهاى منحرف، پيشوايان گمراه و ظالم، كارگزاران جباران و
طاغوتيان، نويسندگان و گويندگان فاسد، مكتبهاى الحادى و التقاطى ظاهر فريب، وسائل
ارتباط جمعى وسوسهگر، همه اينها و غير اينها در مفهوم گسترده" وسواس
خناس" واردند كه انسان بايد از شر آنها به خدا پناه برد.
نكتهها:
1- چرا به خدا پناه مىبريم؟!
هر لحظه امكان انحراف براى انسان وجود دارد، و اصولا وقتى خداوند به پيامبرش ص
دستور مىدهد كه از شر" وسواس خناس" به خدا پناه برد دليل بر امكان
گرفتار شدن در دام خناسان و وسوسهگران است.
با اينكه پيغمبر اكرم ص به لطف الهى و با امدادهاى غيبى، و سپردن خويشتن به
خدا از هر گونه انحراف بيمه شده بود ولى با اين حال اين آيات را مىخواند، و به او
از شر وسواسان خناس پناه مىبرد با اين حال تكليف ديگران روشن است.
اما نبايد مايوس شد، چرا كه در مقابل اين وسوسهگران مخرب، فرشتگان آسمان
بيارى بندگان مؤمن، و رهروان راه حق مىآيند، آرى مؤمنان تنها
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 474