نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 475
نيستند، فرشتگان بر آنها نازل مىشود و آنها را كمك مىكنند:" إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ
اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ" (فصلت- 30).
ولى به هر حال هرگز نبايد مغرور شد، و خود را بى نياز از موعظه و پند و تذكر و
امدادهاى الهى دانست، بايد هميشه به او پناه برد هميشه بيدار بود و هميشه هشيار.
2- در اينكه چرا" ناس" در سه آيه تكرار شده بعضى گفتهاند به خاطر
اين است كه در هر مورد به يك معنى است.
ولى ظاهر اين است كه براى تاكيد روى عموميت اين صفات سهگانه خداوند است و در
هر سه مورد معنى واحدى دارد.
***
3- در روايتى از پيغمبر اكرم ص مىخوانيم:
ما من مؤمن الا و لقلبه فى صدره اذنان: اذن ينفث فيها الملك، و اذن ينفث فيها
الوسواس الخناس فيؤيد اللَّه المؤمن بالملك، فهو قوله سبحانه: وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ
:" هر مؤمنى، قلبش دو گوش دارد، گوشى كه فرشته در آن مىدمد، و گوشى كه
وسواس خناس در آن مىدمد، خداوند مؤمن را به وسيله فرشته تاييد مىكند و اين است
معنى آيه" وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ" [1] در حديث پر معنى و تكان دهندهاى از امام صادق ع
مىخوانيم:" هنگامى كه آيه وَ
الَّذِينَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ
فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ:" كسانى
كه وقتى كار بدى انجام دهند يا به خويشتن ستم كنند خدا را ياد مىآورند و براى
گناهانشان استغفار مىكنند" نازل شد، ابليس بالاى