نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 434
الخلق، و يؤله اليه، و اللَّه هو المستور عن درك الأبصار، المحجوب عن الاوهام
و الخطرات:
" اللَّه مفهومش، معبودى است كه خلق در او حيرانند و به او عشق مىورزند،
اللَّه همان كسى است كه از درك چشمها، مستور است، و از افكار و عقول خلق
محجوب" [1] گاه نيز
آن را از ريشه" الاهة" (بر وزن و به معنى عبادت) دانستهاند، و در
اصل" الاله" است، به معنى" تنها معبود به حق".
ولى همانگونه كه گفتيم ريشه آن هر چه باشد بعدا به صورت" اسم خاص"
درآمده، و به آن ذات جامع جميع اوصاف كماليه، و خالى از هر گونه عيب و نقص اشاره
مىكند.
اين نام مقدس قريب" هزار بار" در قرآن مجيد تكرار شده، و هيچ اسمى
از اسماء مقدس او اين اندازه در قرآن نيامده است، نامى است كه قلب را روشن مىكند،
به انسان نيرو و آرامش مىبخشد، و او را در جهانى از نور و صفا مستغرق مىسازد.
***
اما واژه" احد" از همان ماده" وحدت" است، و لذا
بعضى" احد" و" واحد" را به يك معنى تفسير كردهاند و معتقدند
هر دو اشاره به آن ذاتى است كه از هر نظر بى نظير و منفرد مىباشد، در علم يگانه
است، در قدرت بى مثال است، در رحمانيت و رحيميت يكتا است، و خلاصه از هر نظر بى
نظير است.
ولى بعضى عقيده دارند كه ميان" احد" و" واحد" فرق
است" احد" به ذاتى گفته مىشود كه قبول كثرت نمىكند، نه در خارج و نه
در ذهن، و لذا قابل شماره نيست و هرگز داخل عدد نمىشود، به خلاف" واحد"
كه براى او دوم