نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 317
در آخرين آيات اين سوره مىفرمايد: اين آتش سوزان بر آنها به صورت دربسته
است"! (إِنَّها عَلَيْهِمْ مُؤْصَدَةٌ).
" مؤصده" از ماده" ايصاد" به معنى بستن در و محكم كردن آن
است، و لذا به اطاقكهايى كه در درون كوهها. براى جمع اموال بوجود مىآورند"
وصيد" مىگفتند.
در حقيقت همانگونه كه آنها اموال خود را در گاوصندوقها و مخازن در بسته نگاه
مىداشتند خداوند هم آنها را در عذاب در بسته دوزخ كه راه خلاص و نجاتى از آن نيست
زندانى مىكند!.
***
و سرانجام مىگويد:
" آنها در ستونهاى كشيده و طولانى قرار خواهند داشت" (فِي عَمَدٍ مُمَدَّدَةٍ)" عمد" جمع" عمود" به معنى ستون يا هر شىء طولانى مانند
قطعات چوب و آهن است، و" ممددة" به معنى كشيده و طويل است.
جمعى از مفسران اين تعبير را اشاره به ميخهاى عظيم آهنين دانستهاند كه درهاى
جهنم محكم با آنها بسته مىشود، به گونهاى كه راه خروج مطلقا از آن وجود ندارد، و
بنا بر اين تاكيدى است بر آيه قبل كه مىگويد درهاى جهنم را بر آنها مىبندند و از
هر طرف محصورند.
بعضى نيز آن را اشاره به نوعى از وسائل عذاب و مجازات دانستهاند، شبيه چيزى
كه در ميان ما به" كند و زنجير" معروف است، و آن قطعه چوب يا آهن سنگينى
است كه دو فرورفتگى در آن به اندازه مچ پاها وجود دارد، پا را در آن مىنهادند، و
با ميلهاى روى آن را گرفته و قفل مىكردند، به طورى كه شخص قدرت بر حركت نداشت، و
اين جزاى شكنجههاى آنها نسبت به مردم بيگناه در اين دنيا است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 317