نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 313
و مايه دورى از خدا و خلود در آتش دوزخ است.
***
و غالبا جمعآورى كميت زيادى از اين مال جز با آلودگيهاى فراوان ممكن
نمىشود.
لذا در حديثى از امام على بن موسى الرضا ع مىخوانيم: كه فرمود:
لا يجتمع المال الا بخمس خصال: بخل شديد، و امل طويل، و حرص غالب، و قطيعة
رحم، و ايثار الدنيا على الآخرة:
" مال جز با پنج خصلت در يك جا جمع نمىشود: بخل شديد، آرزوهاى دور و
دراز، حرص غالب، قطع رحم، و مقدم داشتن دنيا بر آخرت" [1] زيرا كسانى كه سخاوتمندند و گرفتار آرزوهاى
دور و دراز نيستند مراقب حلال و حرامند، به ارحام خود كمك مىكنند، و غالبا اموال
نزد آنها جمع نمىشود، هر چند درآمدشان زياد باشد.
***
در آيه بعد مىافزايد:" اين انسان زراندوز و مالپرست گمان مىكند
اموالش سبب جاودانگى او است" (يَحْسَبُ
أَنَّ مالَهُ أَخْلَدَهُ) [2] جالب
اينكه" اخلد" در اينجا به صورت" فعل ماضى" آمده، يعنى او گمان
مىكند اموالش او را به صورت يك موجود جاودانه در آورده است، نه مرگ مىتواند به
سراغ او آيد، نه بيماريها و حوادث جهان مشكلى براى او ايجاد مىكند، چرا كه
مشكلگشا در نظرش تنها مال و ثروت است و اين مشكلگشا
[2]" ماله" ممكن است
اضافه" مال" به ضمير غالب باشد، يا تركيب از" ما" موصوله و
صله آن، جمله" اخلده" كه فعل ماضى است معنى مضارع دارد و يا به معنى
موجبات خلود است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 313