نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 287
و فرمود:" نعيم به عقيده تو چيست"؟ عرض كرد: غذا است و طعام و آب
خنك، فرمود: اگر خدا بخواهد تو را روز قيامت در پيشگاهش نگهدارد تا از هر لقمهاى
كه خوردهاى، و هر جرعهاى كه نوشيدهاى، از تو سؤال كند بايد بسيار در آنجا
بايستى"! عرض كرد:" پس نعيم چيست"؟
فرمود:" ما اهل بيت هستيم كه خداوند به وجود ما به بندگانش نعمت داده، و
ميان آنها بعد از اختلاف الفت بخشيده، دلهاى آنان را به وسيله ما به هم پيوند
داده، و برادر خود ساخته، بعد از آنكه دشمن يكديگر بودند، و به وسيله ما آنها را
به اسلام هدايت كرده" ... آرى نعيم همان پيامبر ص و خاندان او است" [1] تفسير اين
روايات ظاهرا مختلف، چنين است كه" نعيم" يك معنى بسيار گسترده دارد كه
همه مواهب الهى را اعم از" معنوى" مانند دين و ايمان و اسلام و قرآن و
ولايت، و انواع نعمتهاى" مادى" را اعم از فردى و اجتماعى شامل مىشود،
منتها نعمتهايى كه اهميت بيشترى دارند مانند نعمت" ايمان و ولايت" بيشتر
از آنها سؤال مىشود كه آيا حق آنها ادا شده يا نه؟ و ظاهرا رواياتى كه نعمتهاى
مادى را از شمول اين آيه نفى مىكند ناظر به اين معنى است كه شما نبايد مصداقهاى
مهمتر را رها كرده به مصداقهاى كوچكتر روى آوريد، و در حقيقت هشدارى است به مردم
در زمينه سلسله مراتب مواهب و نعمتهاى الهى و اينكه در برابر آنها مسئوليت سنگين
دارند.
و چگونه ممكن است از اين نعمتها سؤال نشود در حالى كه سرمايههاى بزرگى هستند
كه در اختيار بشر قرار داده شده، و بايد از هر كدام دقيقا قدر- دانى كنند و شكر آن
را بجاى آورند، و در موارد خود صرف كنند.