نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 286
3- همگى دوزخ را مشاهده مىكنند!
جمله" لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ" داراى دو تفسير است: نخست اينكه منظور مشاهده دوزخ
در آخرت است، كه مخصوص كفار، و يا براى عموم جن و انس است، چرا كه طبق بعضى آيات
قرآن همگى از كنار جهنم بايد بگذرند.
ديگر اينكه منظور مشاهده آن با شهود قلبى در همين عالم دنيا است، و در اين
صورت اين جمله جواب قضيه شرطيه است، مىفرمايد:" اگر شما" علم
اليقين" مىداشتيد" جهنم" را در همين جهان با چشم دل مشاهده
مىكرديد" چرا كه مىدانيم بهشت و دوزخ هم اكنون آفريده شدهاند و وجود خارجى
دارند.
ولى همانگونه كه قبلا نيز اشاره كردهايم تفسير اول با آيات بعد كه سخن از روز
قيامت مىگويد مناسبتر است، بنا بر اين يك قضيه قطعى و غير مشروط است.
4- در قيامت از چه نعمتهايى سؤال مىشود؟
تفسير نمونه ؛ ج27 ؛ ص286
آخرين آيه اين سوره خوانديم كه مسلما
همه شما روز قيامت از نعمتها بازپرسى خواهيد شد، بعضى گفتهاند منظور از اين
نعمت" سلامت" و" فراغت خاطر" است، و بعضى آن را"
تندرستى" و" امنيت" مىدانند و بعضى همه نعمتها را مشمول آيه
شمردهاند.
در حديثى از امير مؤمنان على ع مىخوانيم:
النعيم الرطب، و الماء البارد
":" نعيم رطب و آب خنك است"! در حالى كه در حديث ديگرى
مىخوانيم كه" ابو حنيفه" از" امام صادق" ع در باره تفسير اين
آيه سؤال كرد، امام ع سؤال را به او برگرداند،
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 286