نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 285
2- عين اليقين، و آن در جايى است كه انسان به مرحله مشاهده مىرسد و با"
چشم" خود مثلا آتش را مشاهده مىكند.
3- حق اليقين و آن همانند كسى است كه وارد در آتش شود و سوزش آن را لمس كند، و
به صفات آتش متصف گردد، و اين بالاترين مرحله يقين است.
محقق طوسى در يكى از سخنان خود مىگويد:" يقين" همان اعتقاد جازم
مطابق و ثابت است كه زوال آن ممكن نيست، و در حقيقت از دو علم تركيب يافته، علم به
معلوم، و علم به اينكه خلاف آن علم محال است، و داراى چند مرتبه است:" علم
اليقين" و" عين اليقين" و" حق اليقين" [1] در حقيقت مرحله
اول جنبه عمومى دارد و مرحله دوم، براى پرهيزگاران است و مرحله سوم مخصوص خاصان و
مقربان.
و لذا در حديثى آمده است كه خدمت پيغمبر اكرم ص عرض كردند:
شنيدهايم بعضى از ياران عيسى روى آب راه مىرفتند؟! فرمود: لو كان يقينه اشد
من ذلك لمشى على الهواء: اگر يقينش از آن محكمتر بود بر هوا راه مىرفت"!
مرحوم" علامه طباطبائى" بعد از ذكر اين حديث مىافزايد: همه چيز بر محور
يقين به خداوند سبحان، و محو كردن اسباب جهان تكوين از استقلال در تاثير دور
مىزند، بنا بر اين هر قدر اعتقاد و ايمان انسان به قدرت مطلقه الهيه بيشتر گردد
اشياء جهان به همان نسبت در برابر او مطيع و منقاد خواهد شد [2] و اين است رمز رابطه يقين و تصرف خارق العاده
در عالم آفرينش.