responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 279

در آيه بعد آنها را با اين سخن مورد تهديد شديد قرار داده، مى‌فرمايد:

" چنين نيست كه شما مى‌پنداريد و با آن تفاخر مى‌كنيد، شما به زودى نتيجه اين تفاخر موهوم خود را خواهيد دانست" (كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ‌).

***
باز براى تاكيد مى‌افزايد:" سپس چنين نيست كه شما مى‌پنداريد، به زودى خواهيد دانست" (ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ‌).

جمعى از مفسران اين دو آيه را تكرار و تاكيد يك مطلب دانسته‌اند و هر دو به صورت سربسته از عذابهايى كه در انتظار اين مستكبران متفاخر است خبر مى‌دهد.

در حالى كه بعضى ديگر اولى را اشاره به عذاب قبر و برزخ كه انسان بعد از مرگ، با آن روبرو مى‌شود دانسته‌اند، و دومى را اشاره به عذاب قيامت.

در حديثى از امير مؤمنان على ع آمده است كه فرمود:"

ما زلنا نشك فى عذاب القبر حتى نزلت‌ أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ، الى قوله‌ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ‌، يريد فى القبر، ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ‌، بعد البعث‌

": گروهى از ما پيوسته در باره عذاب قبر در شك بودند تا اينكه سوره" أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ" نازل شد تا آنجا كه فرمود: كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ‌ منظور از آن عذاب قبر است، سپس مى‌فرمايد: ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ‌ منظور عذاب قيامت است" [1] در تفسير كبير فخر رازى اين مطلب از يكى از ياران على ع بنام" زر بن جيش" نقل شده كه مى‌گويد: ما از عذاب قبر در شك بوديم تا از على ع‌


[1]" مجمع البيان" جلد 10 صفحه 534

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 279
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست