نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 279
در آيه بعد آنها را با اين سخن مورد تهديد شديد قرار داده، مىفرمايد:
" چنين نيست كه شما مىپنداريد و با آن تفاخر مىكنيد، شما به زودى نتيجه
اين تفاخر موهوم خود را خواهيد دانست" (كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ).
***
باز براى تاكيد مىافزايد:" سپس چنين نيست كه شما مىپنداريد، به
زودى خواهيد دانست" (ثُمَّ
كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ).
جمعى از مفسران اين دو آيه را تكرار و تاكيد يك مطلب دانستهاند و هر دو به
صورت سربسته از عذابهايى كه در انتظار اين مستكبران متفاخر است خبر مىدهد.
در حالى كه بعضى ديگر اولى را اشاره به عذاب قبر و برزخ كه انسان بعد از مرگ،
با آن روبرو مىشود دانستهاند، و دومى را اشاره به عذاب قيامت.
در حديثى از امير مؤمنان على ع آمده است كه فرمود:"
ما زلنا نشك فى عذاب القبر حتى نزلت أَلْهاكُمُ
التَّكاثُرُ، الى قوله كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ، يريد فى القبر، ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ
تَعْلَمُونَ، بعد البعث
": گروهى از ما پيوسته در باره عذاب قبر در شك بودند تا اينكه سوره" أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ" نازل شد تا آنجا كه فرمود: كَلَّا
سَوْفَ تَعْلَمُونَ منظور از آن عذاب قبر است،
سپس مىفرمايد: ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ منظور عذاب قيامت است" [1] در تفسير كبير فخر رازى اين مطلب از يكى از
ياران على ع بنام" زر بن جيش" نقل شده كه مىگويد: ما از عذاب قبر در شك
بوديم تا از على ع