نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 165
(آل عمران- 180) در آغاز نيز همه چيز
از ناحيه او بوده، و جاى اين نيست كه انسان خود را بى نياز بشمرد و مغرور گردد، و
طغيان كند.
***
سپس به قسمتى از كارهاى طغيانگران مغرور، ممانعت آنها از سلوك راه حق و
پيمودن طريق هدايت و تقوى، پرداخته، مىافزايد:" به من خبر ده آيا كسى كه نهى
مىكند" ... (أَ رَأَيْتَ الَّذِي
يَنْهى).
***
" بندهاى را به هنگامى كه نماز مىخواند" (عَبْداً إِذا صَلَّى).
آيا چنين كسى مستحق عذاب و كيفر الهى نيست؟! در احاديث آمده است:" ابو
جهل" از اطرافيان خود سؤال كرد: آيا محمد در ميان شما نيز (براى سجده) صورت
به خاك مىگذارد؟ گفتند: آرى، گفت:
سوگند به آنچه ما به آن سوگند ياد مىكنيم، اگر او را در چنين حالى ببينم با
پاى خود گردن او را له مىكنم! به او گفتند: ببين، او در آنجا مشغول نماز خواندن
است! ابو جهل حركت كرد تا گردن پيامبر ص را زير پاى خود بفشارد، ولى هنگامى كه
نزديك آمد عقب نشينى كرده و با دستش گويى چيزى را از خود دور مىكرد!، به او
گفتند: اين چه وضعى است در تو مىبينيم؟ گفت: ناگهان ميان خودم و او خندقى از آتش
ديدم و منظره وحشتناك و همچنين بال و پرهايى مشاهده كردم! در اينجا پيغمبر خدا ص
فرمود: قسم به كسى كه جانم در دست او است اگر به من نزديك شده بود فرشتگان خدا بدن
او را قطعه قطعه مىكردند و عضو عضو او را مىربودند"!
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 165