نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 164
و وحى پرورش نيافتهاند كه وقتى خود را مستغنى مىپندارند، شروع به سركشى و
طغيان مىكنند.
نه خدا را بندهاند، نه احكام او را به رسميت مىشناسند، نه به نداى و جدان
گوش فرا مىدهند، و نه حق و عدالت را رعايت مىكنند.
انسان و هيچ مخلوق ديگر هرگز بى نياز و مستغنى نخواهد شد، بلكه موجودات ممكنه
هميشه نيازمند به لطف و نعمتهاى خدا هستند، و اگر لحظهاى فيض او قطع شود درست در
همان لحظه همه نابود مىگردند، منتها انسان گاهى به غلط خود را بى نياز مىپندارد،
و تعبير لطيف آيه نيز اشاره به همين معنى است كه مىگويد:" خود را بى نياز
مىبيند" نمىگويد:" بى نياز مىشود".
بعضى معتقدند كه منظور از" انسان" در آيه مورد بحث خصوص" ابو
جهل" است كه از آغاز دعوت پيامبر ص به مخالفت برخاست، ولى مسلما"
انسان" در اينجا مفهوم كلى دارد، و امثال ابو جهل مصداقهايى از آن مىباشند.
به هر حال چنين به نظر مىرسد كه هدف آيه اين است كه پيغمبر ص انتظار نداشته
باشد مردم به زودى دعوتش را پذيرا شوند، بلكه بايد خود را براى انكار و مخالفت
مستكبران طغيانگر، آماده سازد، و بداند راهى پر فراز و نشيب در پيش روى او است.
***
سپس اين طاغيان مستكبر را مورد تهديد قرار داده، مىفرمايد:" مسلما
بازگشت همه به سوى پروردگار تو است" (إِنَّ
إِلى رَبِّكَ الرُّجْعى).
و او است كه طغيانگران را به كيفر اعمالشان مىرساند.
اصولا همانگونه كه بازگشت همه چيز به سوى او است، و همه مىميرند و ميراث
آسمان و زمين براى ذات پاك او مىماند: وَ
لِلَّهِ مِيراثُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 164