responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 163

10- بنده‌اى را به هنگامى كه نماز مى‌خواند (آيا مستحق عذاب الهى نيست)؟

11- به من خبر ده اگر اين بنده بر طريق هدايت باشد، 12- يا مردم را به تقوا دستور دهد (آيا نهى كردن او سزاوار است؟).

13- به من خبر ده اگر (اين طغيانگر) تكذيب حق كند و به آن پشت نمايد (چه سرنوشت دردناكى خواهد داشت؟).

14- آيا او نمى‌داند كه خداوند همه اعمالش را مى‌بيند؟!

تفسير: آيا نمى‌دانى خدا همه اعمالت را مى‌بيند؟

در تعقيب آيات گذشته كه در آن اشاره به نعمتهاى مادى و معنوى پروردگار نسبت به انسان شده بود، و لازمه يك چنين نعمت گسترده‌اى سپاسگزارى انسان و تسليم او در برابر خداوند است، در آيات مورد بحث مى‌فرمايد:" چنين نيست كه نعمتهاى الهى روح شكرگزارى را هميشه در انسان زنده كند، بلكه او مسلما طغيان مى‌كند" ... (كَلَّا إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى‌) [1]

***
" به خاطر اينكه خود را مستغنى و بى نياز مى‌بيند" (أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى‌) [2] اين طبيعت غالب انسانها است، طبيعت كسانى است كه در مكتب عقل‌


[1] طبق آنچه در بالا آورده‌ايم" كلا" براى ردع است نسبت به چيزى كه لازمه مضمون آيات گذشته مى‌باشد، بعضى نيز آن را به معنى" حقا" گرفته‌اند، كه براى تاكيد مى‌باشد.

[2] جمله" أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى‌" مفعول لاجله است، و در تقدير لان ... مى‌باشد، و رؤيت در اينجا به معنى علم است و لذا دو مفعول گرفته، اين احتمال نيز وجود دارد كه به معنى رؤيت حسى باشد، و" استغنى" به منزله" حال" بوده باشد.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 163
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست