نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 453
و تواريخ وجود دارد، تا آنجا كه" بهشت شداد" و باغهاى"
ارم" به صورت ضرب المثل درآمده، ولى اين داستانها به" اساطير"
شبيهتر است، اساطيرى كه ريشهاى از واقعيت دارد، اما پيرامون آن شاخ و برگهاى
زيادى درست كردهاند.
***
سپس به سراغ دومين گروه طغيانگر از اقوام پيشين مىرود و مىفرمايد:"
آيا نديدى پروردگارت با قوم ثمود چه كرد، همان قومى كه صخرههاى عظيم را در وادى
مىبريدند" و از آن خانهها و كاخها مىساختند (وَ ثَمُودَ الَّذِينَ جابُوا الصَّخْرَ بِالْوادِ).
قوم" ثمود" از قديمىترين اقوامند و پيامبرشان" صالح" ع
بود، و در سرزمينى بنام" وادى القرى" ميان" مدينه" و"
شام" زندگى داشتند، تمدنى پيشرفته و زندگانى مرفه، و صاحب ساختمانهاى عظيم و
پيشرفته بودند.
بعضى گفتهاند: ثمود نام پدر قبيله بود كه به آن نام ناميده شدهاند [1]" جابوا"
در اصل از" جوبة" (بر وزن توبه) به معنى زمين پست گرفته شده، سپس به
معنى قطع و بريدن هر قطعه زمينى آمده است، و پاسخ كلام را از اين رو"
جواب" ناميدهاند كه گويى هوا را قطع مىكند و از دهان گوينده به گوش شنونده
مىرسد (يا به اين جهت كه سؤال را قطع كرده و به آن پايان مىدهد).
به هر حال منظور در اينجا بريدن قطعات كوهها، و ايجاد خانههاى مطمئن است،
همانگونه كه در آيه 82 سوره" حجر" در باره همين قوم ثمود
[1]" ثمود" از نظر ريشه لغت
از ماده" ثمد" (بر وزن نمد) به معنى آب كمى است كه ماده نداشته باشد و
مثمود (به كسى مىگويند كه از او زياد مطالبه اموال كنند به اندازهاى كه اموالش
نقصان پذيرد، بعضى نيز اين كلمه را عجمى مىدانند (مفردات راغب).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 453