responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 452

" عماد" به معنى" ستون" و جمع آن" عمد" (بر وزن شتر).

بنا بر تفسير اول اشاره به اندام نيرومند و پيكرهاى ستون مانند قوم عاد است، و بنا بر تفسير دوم اشاره به ساختمانهاى با عظمت و كاخهاى رفيع و ستونهاى عظيمى است كه در اين كاخها به كار رفته بود، و در هر دو صورت اشاره‌اى است به قدرت و قوت قوم عاد [1] ولى تفسير دوم (يعنى ستونهاى عظيم كاخهاى آنها) مناسبتر است.

***
و لذا در آيه بعد مى‌افزايد:" همان شهر و ديارى كه مانند آن در بلاد آفريده نشده بود" (الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُها فِي الْبِلادِ).

اين تعبير نشان مى‌دهد كه منظور از" ارم" همان شهر است، نه قبيله و طايفه.

و شايد به همين دليل است كه بعضى از مفسران بزرگ همين تفسير را پذيرفته‌اند و ما نيز آن را ترجيح داديم‌ [2] بعضى از مفسران داستان مفصلى از كشف شدن شهر زيبا و پرشكوه" ارم" در بيابانهاى جزيرة العرب، و صحارى عدن، نقل كرده‌اند كه از ساختمان با عظمت و زينت آلات فوق العاده عجيب و بى‌نظير آن سخن مى‌گويد ولى داستان مزبور به افسانه يا خواب شبيه‌تر است تا به يك واقعيت! اما به هر حال جاى ترديد نيست كه قوم" عاد" و شهرهاى آنان از نيرومندترين قبائل، و پيشرفته‌ترين بلاد بود، و همانگونه كه قرآن اشاره مى‌كند همانند آن در بلاد پيدا نمى‌شد.

داستانهاى زيادى نيز از" بهشت شداد" كه فرزند" عاد" بوده در افواه،


[1] بنا بر تفسير اول مؤنث بودن" ذات" به خاطر طايفه و قبيله است كه مؤنث لفظى است.

[2]" ارم" ما لا ينصرف است و لذا در حالت جر منصوب شده است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 452
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست