نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 451
داشتند، و قرآن از آنها تعبير به"
عاداً الْأُولى" كرده است (نجم- 50).
آنها احتمالا قبل از تاريخ زندگى مىكردهاند.
قبيله دوم كه در دوران تاريخ بشر، و احتمالا حدود هفتصد سال قبل از ميلاد مسيح
ع وجود داشتند، و به نام" عاد" مشهورند در سرزمين" احقاف"
يا" يمن" زندگى مىكردند.
قامتهايى بلند و اندامى نيرومند داشتند، و به همين دليل جنگجويانى زبده محسوب
مىشدند.
به علاوه از نظر تمدن ظاهرى نيز پيشرفته بودند، شهرهايى آباد و زمينهاى خرم و
سرسبز، و كاخهاى عظيم و باغهاى پر طراوت داشتند.
بعضى مىگويند" عاد" نام جد اين قبيله است، و قبيله را معمولا بنام
جد آن قبيله مىخواندند.
***
سپس مىافزايد:" همان شهر ارم پرشكوه و عظيم" (إِرَمَ ذاتِ الْعِمادِ).
در اينكه" ارم" نام" شخص" يا" قبيله" است، يا
محل و شهرى است؟
در ميان مفسران گفتگو است.
" زمخشرى" در" كشاف" از بعضى نقل مىكند كه"
عاد" فرزند" عوص" و او فرزند" ارم" و او فرزند"
سام" فرزند" نوح" است، و از آنجا كه نام جد قبيله بر آن قبيله
اطلاق مىشده به قبيله عاد نيز" ارم" مىگفتند.
بعضى نيز معتقدند كه" ارم" همان" عاد اولى" است، و عاد
قبيله دوم است در حالى كه بعضى ديگر معتقدند" ارم" نام شهر و سرزمين آنها
است [1] ولى
مناسب با آيه بعد اين است كه" ارم" نام شهر بىنظير آنها باشد.
[1]" تفسير كشاف" جلد 4
صفحه 747 همين مضمون را" قرطبى" نيز در تفسيرش آورده همچنين در تفاسير
ديگرى.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 451