نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 421
نبردند و" عامِلَةٌ ناصِبَةٌ" بودند، بهشتيان نتائج تلاش و كوشش خود را به احسن
وجه مىبينند و كاملا راضى و خشنودند.
تلاشهايى كه در پرتو لطف خدا به اضعاف مضاعف، گاه ده برابر، و گاه هفتصد
برابر، و گاه بيشتر، رشد و نمو يافته، و گاهى با آن جزاى بىحساب را خريدارى
كردهاند:" إِنَّما يُوَفَّى الصَّابِرُونَ
أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسابٍ" (زمر-
10).
***
سپس به شرح اين مطلب پرداخته، مىگويد: آنان در بهشتى عالى قرار
دارند" (فِي جَنَّةٍ عالِيَةٍ).
واژه" عالية" ممكن است اشاره به" علو مكانى" باشد، يعنى
آنها در طبقات عالى بهشتند، و يا" علو مقامى" و هر دو احتمال را مفسران
گفتهاند، ولى تفسير دوم مناسبتر به نظر مىرسد، هر چند جمع ميان دو معنى نيز ممكن
است.
***
بعد به توصيف ديگرى از اين بهشت كه جنبه روحانى و معنوى دارد پرداخته
مىافزايد:" در آنجا هيچ سخن لغو و بيهودهاى را نمىشنوى" (لا تَسْمَعُ فِيها لاغِيَةً) [1] نه سخنى
كه حاكى از نفاق باشد، يا عداوت و جنگ و جدال، و يا كينه- توزى و حسد، نه سخنان
دروغ، نه تهمت و افترا، نه غيبت و ايذاء، و نه حتى لغو و بىفايده.
و چه آرامبخش است محيطى كه از همه اين سخنان پاك باشد، و اگر درست بينديشيم
قسمت عمده ناراحتيهاى زندگى دنيا از شنيدن اينگونه سخنان است كه آرامش روح و جان و
نظامات اجتماعى را برهم مىزند و آتش فتنهها را
[1]" لاغية" گرچه اسم فاعل
است، ولى در اينگونه موارد به معنى چيزى است كه توأم با" لغو" باشد لذا
آن را به" ذات لغو" تفسير كردهاند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 421