responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 297

و اين اعلام پايان دنيا و خرابى و فناى آن است.

***
سپس مى‌افزايد:" و تسليم فرمان پروردگارش شود و سزاوار است چنين باشد" (وَ أَذِنَتْ لِرَبِّها وَ حُقَّتْ‌).

مبادا تصور شود كه آسمان با آن عظمت كمترين مقاومتى در مقابل اين فرمان الهى مى‌كند، او همچون بنده مطيع و فرمانبردارى است كه در برابر اين دستور كاملا تسليم است.

" اذنت" در اصل از" اذن" (بر وزن افق) به معنى" گوش" گرفته شده، و مفهوم آن استماع كردن و شنوا بودن و در اينجا كنايه از اطاعت فرمان و تسليم است.

" حقت" از ماده" حق" به معنى شايسته و سزاوار است.

چگونه مى‌تواند تسليم نباشد در حالى كه فيض وجود لحظه به لحظه از سوى خداوند به آن مى‌رسد، و اگر يك آن اين رابطه قطع گردد متلاشى و نابود خواهد شد.

آرى آسمان و زمين نه تنها در آغاز آفرينش، طبق آيه 11 سوره فصلت" قالَتا أَتَيْنا طائِعِينَ‌" مطيع فرمان حق بود كه در پايان عمر نيز چنين است.

بعضى نيز گفته‌اند: كه منظور از جمله" حقت" اين است كه وحشت و ترس قيامت آن چنان است كه سزاوار است آسمانها نيز از هم بشكافد.

ولى تفسير اول مناسبتر به نظر مى‌رسد.

***
و در مرحله بعد به وضع" زمين" اشاره كرده، مى‌فرمايد:" و در آن هنگام كه زمين كشيده و گسترده شود" (وَ إِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ‌).

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 297
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست