نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 297
و اين اعلام پايان دنيا و خرابى و فناى آن است.
***
سپس مىافزايد:" و تسليم فرمان پروردگارش شود و سزاوار است چنين
باشد" (وَ أَذِنَتْ لِرَبِّها وَ حُقَّتْ).
مبادا تصور شود كه آسمان با آن عظمت كمترين مقاومتى در مقابل اين فرمان الهى
مىكند، او همچون بنده مطيع و فرمانبردارى است كه در برابر اين دستور كاملا تسليم
است.
" اذنت" در اصل از" اذن" (بر وزن افق) به معنى"
گوش" گرفته شده، و مفهوم آن استماع كردن و شنوا بودن و در اينجا كنايه از
اطاعت فرمان و تسليم است.
" حقت" از ماده" حق" به معنى شايسته و سزاوار است.
چگونه مىتواند تسليم نباشد در حالى كه فيض وجود لحظه به لحظه از سوى خداوند
به آن مىرسد، و اگر يك آن اين رابطه قطع گردد متلاشى و نابود خواهد شد.
آرى آسمان و زمين نه تنها در آغاز آفرينش، طبق آيه 11 سوره فصلت" قالَتا أَتَيْنا طائِعِينَ" مطيع فرمان حق بود كه در پايان عمر نيز چنين است.
بعضى نيز گفتهاند: كه منظور از جمله" حقت" اين است كه وحشت و ترس
قيامت آن چنان است كه سزاوار است آسمانها نيز از هم بشكافد.
ولى تفسير اول مناسبتر به نظر مىرسد.
***
و در مرحله بعد به وضع" زمين" اشاره كرده، مىفرمايد:" و
در آن هنگام كه زمين كشيده و گسترده شود" (وَ إِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 297