نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 235
" باز هم چه مىدانى روز جزا چه روزى است؟! (ثُمَّ ما أَدْراكَ ما يَوْمُ الدِّينِ).
جايى كه پيامبر ص با آن آگاهى وسيع از قيامت و علم فوق العاده او نسبت به مبدأ
و معاد، حوادث آن روز بزرگ و اضطراب و وحشت عظيمى را كه بر آن حاكم است به خوبى
نداند تكليف بقيه روشن است.
اين سخن بيانگر اين واقعيت است كه ابعاد حوادث هولناك قيامت آن قدر گسترده و
عظيم است كه با هيچ بيانى قابل توصيف نيست، و همانگونه كه ما زندانيان عالم خاك از
نعمتهاى بىپايان بهشت به درستى آگاه نيستيم، از عذاب جهنم، و به طور كلى حوادث آن
روز بزرگ نيز نمىتوانيم آگاه شويم.
***
سپس در يك جمله كوتاه و پر معنى يكى ديگر از ويژگيهاى آن روز را كه در
حقيقت همه چيز در آن نهفته است مطرح كرده، مىفرمايد:" همان روزى كه هيچكس
قادر بر انجام كارى در حق ديگرى نيست، و همه امور در آن روز از آن خدا است" (يَوْمَ لا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئاً وَ الْأَمْرُ
يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ).
البته در اين جهان نيز همه كارها به دست قدرت او است، و همگان به او
نيازمندند، ولى در اينجا به هر حال مالكان و حاكمان و فرمانروايان صورى وجود دارند
كه گاهى افراد سطحى و ناآگاه آنها را مبدأ قدرت مستقلى مىپندارند، ولى در آن روز
اين مالكيت و حاكميت صورى و مجازى نيز بر چيده مىشود، و حاكميت مطلقه خداوند و
مالكيت او بر هر چيز از هر زمان آشكارتر است.
اين همان است كه در آيات ديگر قرآن نيز آمده: لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 235