نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 153
در پاسخ
مىگوئيم: اما اينكه بعضى از ميوهها بالخصوص ذكر شده مانند انگور و زيتون و خرما
(به قرينه درخت نخل) به خاطر اهميت فوق العادهاى است كه از ميان ميوهها دارند
[1]، و اما اينكه چرا" فاكهه" (ميوه) جداگانه از"
حدائق" (باغها) ذكر شده؟، ممكن است به خاطر اين باشد كه باغها منافع ديگرى
غير از ميوه نيز دارند، منظره زيبا، طراوت و هواى سالم و مانند آن از اين گذشته
برگ بعضى از درختان و ريشه و پوست بعضى ديگر، جزء مواد خوراكى هستند (مانند چاى و
دارچين و زنجبيل و امثال آن) به علاوه برگهاى بسيارى از درختان خوراك مناسبى براى
حيوانات است و مىدانيم آنچه در آيات فوق آمده، هم خوراك انسان را شامل مىشود، هم
خوراك حيوان را.
***
و لذا در
آيه بعد كه آخرين آيه مورد بحث است، مىافزايد:" تا وسيله بهرهگيرى شما و
چارپايانتان باشد" (مَتاعاً لَكُمْ وَ
لِأَنْعامِكُمْ).
"
متاع" هر چيزى است كه انسان از آن متمتع و بهرهمند مىشود.
نكته: مواد
غذايى سالم
آنچه در اين
آيات آمده بود، هشت نوع از مواد غذايى براى انسان و چارپايان بود، و جالب اينكه
همه آنها، غذاهاى گياهى و نباتى است، اين به خاطر اهميتى است كه"
گياهان" و" حبوبات" و" ميوهها" در تغذيه انسان دارند،
بلكه غذاى حقيقى انسان همينها است، و غذاهاى حيوانى در درجه بعد قرار دارد و
[1] درباره اهميت ماده غذايى زيتون و خرما و
انگور بحث مشروحى در جلد 11 صفحه 172 به بعد (ذيل آيه 11 نحل) آوردهايم.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 153