نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 138
ساختمان
اعضاء بدن، و تناسب و ارتباطهاى آنها با يكديگر، اندازههاى دقيقى دارد، و نيز
استعدادها و غرائز و اميالى كه در فرد انسان، و در مجموعه جهان بشريت، نهفته است،
بايد طبق حساب خاصى باشد تا سعادت بشر را تامين كند.
خداوند كسى
است كه تمام اين اندازهگيريها را در آن نطفه بىارزش انجام داد، نطفهاى كه به
قدرى كوچك است كه اگر به تعداد تمام افراد انسانها از سلول اصلى حيات كه شناور در
آب نطفه است در يك جا جمع شود بيش از يك انگشتانه را پر نمىكند. آرى در چنين
موجود خرد صغير اينهمه بدايع و نقوش را ترسيم كرد و به وديعت نهاد.
بعضى
نيز" تقدير" را به معنى" آماده ساختن" معنى كردهاند.
اين احتمال
نيز وجود دارد كه منظور از" تقدير" ايجاد قدرت در اين نطفه ناچيز است،
چه بزرگ است آن خدايى كه اين موجود ضعيف را اينهمه قدرت و توانايى بخشيد كه
مىتواند آسمان و زمين و اعماق درياها را جولانگاه خود قرار دهد، و همه نيروهاى
محيط خود را مسخر فرمان خويش سازد [1] جمع ميان
اين سه تفسير نيز ممكن است.
***
در ادامه
همين سخن مىافزايد:" سپس راه را براى او آسان ساخت" (ثُمَّ
السَّبِيلَ يَسَّرَهُ).
راه تكامل
پرورش جنين در شكم مادر، و سپس راه انتقال او را به اين دنيا سهل و آسان نمود.
از عجائب
تولد انسان اين است كه قبل از لحظات تولد آن چنان در شكم
[1]" راغب" در" مفردات"
مىگويد:" قدره بالتشديد: اعطاه القدرة يقال قدرنى اللَّه على كذا و قوانى
عليه" بنا بر اين ماده تقدير به معنى اعطاى قدرت و قوت نيز آمده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 138