responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 137

" كفر" در اينجا ممكن است به معنى عدم ايمان، و يا به معنى ناسپاسى و كفران، و يا به معنى هر گونه ستر و پوشش حق باشد، و مناسب همين معنى جامع است، چرا كه در آيات قبل سخن از اسباب هدايت و ايمان بود، و در آيات بعد سخن از انواع نعمتهاى پروردگار است.

به هر حال منظور از تعبير" مرگ بر اين افراد" معنى كنايى آن يعنى اظهار شدت غضب و تنفر نسبت به اينگونه افراد كافر و ناسپاس است.

***
و از آنجا كه سرچشمه سركشيها و ناسپاسيها غالبا غرور است براى درهم شكستن اين غرور در آيه بعد مى‌فرمايد:" خداوند اين انسان را از چه چيز آفريده"؟! (مِنْ أَيِّ شَيْ‌ءٍ خَلَقَهُ‌).

***
او را از نطفه‌اى ناچيز و بى‌ارزش آفريد، و سپس او را موزون ساخت و در تمام مراحل اندازه‌گيرى نمود" (مِنْ نُطْفَةٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ‌).

چرا اين انسان به اصل خلقت خود نمى‌انديشد؟! و ناچيز بودن مبدء اصلى خود را فراموش مى‌كند، وانگهى چرا قدرت خداوند در آفرينش اين موجود بديع از آن نطفه ناچيز را نمى‌نگرد؟ كه دقت در همين آفرينش انسان از نطفه و اندازه‌گيرى تمام ابعاد وجودى او، اعضاء پيكرش، استعدادهايش و نيازهايش خود بهترين دليل براى خداشناسى و معرفة اللَّه است.

جمله" قدره" از ماده" تقدير" به معنى اندازه‌گيرى و موزون ساختن است، زيرا مى‌دانيم در ساختمان وجود انسان بيش از بيست نوع فلز و شبه فلز به كار رفته كه هر كدام از نظر كميت و كيفيت اندازه معينى دارد، كه اگر كم و بيشى در آن رخ دهد نظام وجود انسان به هم مى‌ريزد، از اين گذشته كيفيت‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 137
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست