نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 136
عظمت فرشتگان
وحى در پيشگاه خداوند و بلندى مقام آنها است، و گاه گفته شده اين تعبير اشاره به
پاكى آنها از هر گونه گناه مىباشد، همانگونه كه در آيه 26- 27 سوره انبياء در
توصيف فرشتگان آمده است: بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ لا
يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ:"
آنها بندگان گرامى حقند كه در سخن بر او پيشى نمىگيرند، و اوامر او را پيوسته
اجرا مىكنند".
"
بررة" جمع" بار" (مثل طالب و طلبه) از ماده" بر" در اصل
به معنى وسعت و گستردگى است، و لذا به صحراهاى وسيع" بر" (به فتح با)
گفته مىشود، و از آنجا كه افراد نيكوكار وجودى گسترده دارند، و بركات آنها به
ديگران مىرسد به آنها" بار" گفته شده.
البته منظور
از نيكوكارى در آيه مورد بحث اطاعت فرمان الهى و پاكى از گناه مىباشد.
و به اين
ترتيب خداوند فرشتگان را به سه وصف توصيف كرده است:
نخست اينكه
آنها سفيران و حاملان وحى اويند، و ديگر اينكه ذاتا عزيز و گرانمايهاند، و سومين
وصف پاكى اعمال آنها و اطاعت و تسليم و نيكوكارى است.
***
سپس
مىافزايد: با وجود اينهمه اسباب هدايت الهى كه در صحف مكرمه به وسيله فرشتگان
مقرب خداوند، با انواع تذكرات، نازل شده، باز هم اين انسان سركش و ناسپاس تسليم حق
نمىشود" مرگ بر اين انسان، چقدر كافر و ناسپاس است"؟! (قُتِلَ
الْإِنْسانُ ما أَكْفَرَهُ) [1]
[1] تعبير" قتل الانسان" نوعى نفرين و
به گفته زمخشرى در كشاف از بدترين انواع نفرين است، و" ما" در
جمله" ما اكفر" به عنوان تعجب است، تعجب از كسى كه از يك سو اينهمه
اسباب هدايت در اختيار دارد، و از سوى ديگر اينهمه نعمتهاى الهى شامل حال او است
باز راه كفر و كفران را پيش مىگيرد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 136