responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 114

و ديگر اينكه: قيام تو بيانگر نزديك شدن روز قيامت است، همانگونه كه در حديثى از پيغمبر اكرم ص نقل شده كه دو انگشت مباركش را كنار هم گرفت و فرمود:"

بعثت انا و الساعة كهاتين‌

":" قيام من و قيام قيامت همانند اين دو است"! [1] ولى تفسير اول از همه مناسبتر است.

***
سپس مى‌افزايد:" منتهاى قيامت به سوى پروردگار تو است" (إِلى‌ رَبِّكَ مُنْتَهاها).

تنها او است كه مى‌داند قيامت كسى بر پا مى‌شود، هيچ شخص ديگرى از آن آگاه نيست، و هر گونه تلاش و كوشش براى آگاهى از زمان قيام قيامت بى‌فايده است.

اين همان مطلبى است كه در آيه 34 سوره لقمان نيز آمده است: إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ:" علم زمان وقوع قيامت تنها نزد خدا است" و در آيه 187 سوره اعراف مى‌فرمايد: قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّي‌:" بگو علم آن فقط نزد پروردگار من است.

بعضى گفته‌اند منظور از جمله بالا اين است كه تحقق و انجام قيامت به دست خدا است، و در حقيقت به منزله بيان علتى است براى آنچه در آيه قبل آمده است.

جمع ميان اين دو تفسير نيز مانعى ندارد.

***

[1] تفسير" فخر رازى" جلد 29 صفحه 29- اين مطلب در تفسير" مجمع البيان" و" قرطبى" و" فى ظلال" و تفاسير ديگر، ذيل آيه 18 سوره محمد نيز آمده است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 114
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست