نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 114
و ديگر
اينكه: قيام تو بيانگر نزديك شدن روز قيامت است، همانگونه كه در حديثى از پيغمبر
اكرم ص نقل شده كه دو انگشت مباركش را كنار هم گرفت و فرمود:"
بعثت انا و
الساعة كهاتين
":"
قيام من و قيام قيامت همانند اين دو است"! [1]
ولى تفسير اول از همه مناسبتر است.
***
سپس
مىافزايد:" منتهاى قيامت به سوى پروردگار تو است" (إِلى
رَبِّكَ مُنْتَهاها).
تنها او است
كه مىداند قيامت كسى بر پا مىشود، هيچ شخص ديگرى از آن آگاه نيست، و هر گونه
تلاش و كوشش براى آگاهى از زمان قيام قيامت بىفايده است.
اين همان
مطلبى است كه در آيه 34 سوره لقمان نيز آمده است: إِنَّ
اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ:" علم زمان وقوع قيامت
تنها نزد خدا است" و در آيه 187 سوره اعراف مىفرمايد:
قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّي:" بگو علم آن فقط نزد
پروردگار من است.
بعضى
گفتهاند منظور از جمله بالا اين است كه تحقق و انجام قيامت به دست خدا است، و در
حقيقت به منزله بيان علتى است براى آنچه در آيه قبل آمده است.
جمع ميان اين
دو تفسير نيز مانعى ندارد.
***
[1] تفسير" فخر رازى" جلد 29 صفحه 29-
اين مطلب در تفسير" مجمع البيان" و" قرطبى" و" فى
ظلال" و تفاسير ديگر، ذيل آيه 18 سوره محمد نيز آمده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 114