نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 49
"
نصب" جمع" نصيب" آن هم به گفته بعضى جمع" نصب" (بر وزن
سقف) در اصل به معنى چيزى است كه در جايى نصب مىشود و به بتهايى كه به صورت قطعه
سنگى آنها را در جاهايى نصب مىكردند و پرستش مىنمودند و روى آن قربانى كرده و
خون قربانى را بر آن مىريختند گفته مىشد، و تفاوتش با" صنم" اين بود
كه" صنم" بتى بود كه داراى شكل و صورت خاصى بود، اما" نصب"
قطعه سنگهاى بىشكلى بود كه آنها را به علتى پرستش مىكردند، همانگونه كه در آيه 3
سوره مائده مىخوانيم كه از جمله گوشتهاى حرام گوشت حيوانى را مىشمرد كه روى اين
بتها ذبح مىشد (وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ).
"
يوفضون" از ماده" افاضه" به معنى حركت سريع است شبيه حركت سريع آب
از سر چشمه.
بعضى نيز
گفتهاند كه منظور از" نصب" در آيه مورد بحث پرچمها است كه در ميان
لشكرها با كاروانها در يك نقطه بر پا مىكنند، و هر كس با سرعت خود را به آن
مىرساند، ولى تفسير اول مناسبتر است.
***
سپس به
نشانههاى ديگرى پرداخته مىافزايد:" اين در حالى است كه چشمهاى آنها از شدت
هول و وحشت به زير افتاده و خاضعانه نگاه مىكنند" (خاشِعَةً
أَبْصارُهُمْ).
" و
پردهاى از ذلت و خوارى تمام وجود آنها را در بر گرفته" (تَرْهَقُهُمْ
ذِلَّةٌ) [1] و در پايان آيه مىفرمايد:" اين همان روزى
است كه به آنها وعده داده مىشد" (ذلِكَ الْيَوْمُ الَّذِي
كانُوا يُوعَدُونَ).
[1]" ترهقهم" از ماده" رهق"
(بر وزن شفق) به معنى پوشاندن اجبارى است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 49