نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 385
إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا
كَفُوراً:" ما راه را به او نشان داديم، خواه
پذيرا شود و شكر اين نعمت را بجا آورد، يا اعراض و كفران كند".
***
و از آنجا كه ممكن است افراد كوتهفكر از تعبير فوق نوعى تفويض و واگذارى
مطلق به بندگان تصور كنند، در آيه بعد براى نفى اين توهم مىافزايد:" شما
چيزى را نمىخواهيد مگر اينكه خدا بخواهد" (وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ) [1]" چرا كه خداوند عالم و حكيم است" (إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيماً حَكِيماً).
و اين در حقيقت اثبات اصل معروف" الامر بين الامرين" است، از يك سو
مىفرمايد:" خدا راه را نشان داده و انتخاب با شما است" و از سوى ديگر
مىافزايد:" انتخاب شما منوط به مشيت الهى است" يعنى شما استقلال كامل
نداريد بلكه قدرت و توان و آزادى اراده شما همه به خواست خدا و از ناحيه او است، و
هر زمان اراده كند مىتواند اين قدرت و آزادى را سلب كند.
به اين ترتيب نه" تفويض" و واگذارى كامل است و نه اجبار و سلب
اختيار، بلكه حقيقتى است دقيق و ظريف در ميان اين دو، يا به تعبير ديگر: نوعى
آزادى وابسته به مشيت الهى است، كه هر لحظه بخواهد مىتواند آن را باز پس گيرد، تا
هم بندگان بتوانند بار تكليف و مسئوليت را كه رمز تكامل آنهاست بر دوش گيرند و هم
خود را بىنياز از خداوند تصور نكنند.
خلاصه اين تعبير براى آن است كه بندگان، خود را بىنياز از هدايت
[1] در اينكه محل اعراب" أَنْ يَشاءَ اللَّهُ" چيست؟ جمعى از مفسران گفتهاند منصوب به ظرفيت است، و در معنى چنين
است" ما تشاءون الا وقت مشية اللَّه" ولى اين احتمال نيز وجود دارد كه
در اينجا" شيئا" در تقدير باشد، و در معنى چنين است" و ما تشاءون
الا شيئا يشاء اللَّه".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 385