responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 25  صفحه : 383

گويى پشت سر انداخته‌اند، ولى به گفته بعضى از مفسران كلمه" وراء" گاه به معنى پشت سر، و گاه به معنى پيش رو به كار مى‌رود [1]

***
در آيه بعد به آنها هشدار مى‌دهد كه از نيرو و قدرت خود مغرور نشوند كه اينها را همه خدا داده، و هر زمان بخواهد به سرعت باز پس مى‌گيرد، مى‌فرمايد:

" ما آنها را آفريديم، و پيوندهاى وجودشان را محكم كرديم، به آنها قوت و قدرت بخشيديم، و هر زمان بخواهيم آنها را مى‌بريم و گروه ديگرى را جانشينشان مى‌سازيم" (نَحْنُ خَلَقْناهُمْ وَ شَدَدْنا أَسْرَهُمْ وَ إِذا شِئْنا بَدَّلْنا أَمْثالَهُمْ تَبْدِيلًا) [2]" اسر" (بر وزن عصر) در اصل به معنى بستن چيزى با زنجير است، و اسيران را از اين جهت" اسير" ناميده‌اند كه آنها را مى‌بندند، ولى" اسر" در اينجا اشاره به استحكام پيوندهاى وجودى انسان است كه قدرت حركت و توانايى فعاليتهاى مهم به او مى‌دهد.

به راستى قرآن در اينجا انگشت روى نقطه حساسى گذارده، و آن پيوندهاى مختلف اجزاى وجود بشر است از عصبهاى كوچك و بزرگ كه همچون طنابهاى آهنين عضلات را به يكديگر مربوط مى‌سازد گرفته، تا رباطها و عضلات مختلف،


[1] در تفسير" روح البيان" آمده است كه اگر" وراء" به" فاعل" اضافه شود به معنى پشت سر است، و اگر به" مفعول" اضافه شود به معنى پيش رو است (روح البيان جلد 8 صفحه 439).

[2] اين آيه محذوفى دارد و در تقدير چنين است: بدلناهم امثالهم (توجه داشته باشيد كه تبديل غالبا دو مفعول مى‌گيرد در اينجا ضمير" هم" مفعول اول و" امثالهم" مفعول دوم است).

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 25  صفحه : 383
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست