نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 264
آنها انتظار دارد نامههاى جداگانهاى از سوى خداوند به او داده شود"! (بَلْ يُرِيدُ كُلُّ امْرِئٍ مِنْهُمْ أَنْ يُؤْتى صُحُفاً
مُنَشَّرَةً) [1] اين شبيه چيزى است كه در آيه 93 سوره اسراء آمده است: وَ لَنْ نُؤْمِنَ لِرُقِيِّكَ حَتَّى تُنَزِّلَ عَلَيْنا
كِتاباً نَقْرَؤُهُ:" اگر به آسمان نيز
بروى ما به تو ايمان نمىآوريم مگر آنكه نامهاى (از سوى خدا) بر ما نازل
كنى"! و يا آيه 124 سوره انعام كه مىگويد: قالُوا لَنْ نُؤْمِنَ حَتَّى نُؤْتى مِثْلَ ما أُوتِيَ
رُسُلُ اللَّهِ:
آنها مىگويند ما ايمان نمىآوريم تا زمانى كه همان چيزى كه به رسولان الهى
نازل شده به ما نيز داده شود"! و به اين ترتيب هر كدام انتظار داشتند پيامبرى
اولو العزم باشند! و نامه مخصوصى به نامشان از سوى خدا از آسمان نازل شود، و تازه
اگر چنين چيزى نازل مىشد معلوم نبود ايمان بياورند.
در بعضى از روايات آمده است كه ابو جهل و جماعتى از قريش گفتند اى محمد ما به
تو ايمان نمىآوريم تا زمانى كه نامهاى از آسمان بياورى كه عنوانش اين
باشد:" از خداوند رب العالمين به فلان فرزند فلان و در آن رسما دستور داده
شود كه ما به تو ايمان بياوريم [2]!
***
و لذا در آيه بعد مىافزايد" چنان نيست كه آنها
مىگويند" (كلا).
نازل شدن كتاب آسمانى بر آنها و مطالب ديگرى از اين قبيل همه بهانه است.
[1]" صحف" جمع"
صحيفه" به معنى ورقهاى است كه آن را اين طرف و آن طرف مىكنند (چون اصل
ماده" صحف" و" صحيفه" به معنى چيز گسترده مانند صورت است) سپس
به نامه و كتاب اطلاق شده.