نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 254
***
ديگر اينكه" ما پيوسته با اهل باطل همنشين و همصدا مىشديم" (وَ كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضِينَ).
هر صدايى از هر گوشهاى بر ضد حق بلند مىشد، و هر مجلسى براى ترويج باطل
تشكيل مىگرديد و ما با خبر مىشديم، با آنها همراهى مىكرديم و همرنگ جماعت
مىشديم، سخنان آنها را تصديق مىكرديم، و بر تكذيب و انكار آنها صحه مىگذارديم،
و از استهزا و سخريه آنها نسبت به حق لذت مىبرديم.
" نخوض" از ماده" خوض" (بر وزن حوض) در اصل به معنى ورود
و حركت در آب است، و سپس به ورود و آلوده شدن به ساير امور نيز گفته شده، ولى در
قرآن مجيد غالبا در مورد ورود در مطالب باطل و بىاساس استعمال مىشود.
" خوض در باطل" معنى وسيع و گستردهاى دارد كه هم شامل ورود در
مجالس كسانى مىشود كه آيات خدا را به باد استهزا مىگيرند، تبليغات ضد اسلامى
مىكنند، يا ترويج بدعت مىنمايند، و يا شوخيهاى ركيك دارند، يا گناهانى را كه
انجام دادهاند به عنوان افتخار يا تلذذ نقل مىكنند، و همچنين شركت در مجالس غيبت
و تهمت و لهو و لعب و مانند آنها، ولى در آيه مورد بحث بيشتر نظر بر مجالسى است كه
براى تضعيف دين خدا و استهزاى مقدسات، و ترويج كفر و شرك و بىدينى تشكيل مىشود.
***
سپس مىافزايند" و اينكه ما همواره روز جزا را انكار مىكرديم"
(وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ).
***
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 254