نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 247
شب نيز گرچه آرامبخش است و خاموش، و هنگام راز و نياز عاشقان حق، اما اين شب
تاريك آن زمان جالب است كه پشت كند و رو به صبح روشنى پيش رود و آخر سحرگاه باشد،
و طلوع صبح كه پايانگر شب تاريك است از همه زيباتر و دلانگيزتر است كه هر انسانى
را به وجد و نشاط مىآورد و غرق در نور و صفا مىكند.
اين سوگندهاى سه گانه در ضمن تناسبى با نور هدايت" قرآن" و پشت كردن
ظلمات" شرك" و بتپرستى و دميدن سپيده صبحگاهان" توحيد" دارد.
***
بعد از بيان اين سوگندها به چيزى مىپردازد كه سوگند به خاطر آن ياد شده،
مىفرمايد:" مسلما حوادث هولناك قيامت و دوزخ و فرشتگان عذاب از مسائل مهم
است" (إِنَّها لَإِحْدَى الْكُبَرِ). [1] ضمير در" انها" يا به" سقر" (دوزخ)
برمىگردد، يا" جنود" و لشكريان پروردگار، و يا مجموعه حوادث قيامت، و
هر كدام باشد عظمت آن روشن است.
***
سپس اضافه مىكند" هدف از آفرينش دوزخ هرگز انتقامجويى نيست، بلكه
اين وسيلهاى است براى انذار انسانها" (نَذِيراً لِلْبَشَرِ) [2]
[1]" كبر" جمع"
كبرى" به معنى بزرگ است، بعضى گفتهاند: منظور اين است كه سقر يكى از طبقات
بزرگ دوزخ مىباشد، ولى اين تفسير با آنچه قبلا به آن اشاره كرديم و از آيات
استفاده مىشود سازگار نيست.
[2]" نذيرا" حال است براى
ضمير در" انها" كه به" سقر" بازمىگردد و بعضى آن را"
تميز" گرفتهاند، و اين در صورتى است كه" نذير" معنى مصدرى داشته
باشد و به معنى" انذار" بيايد، ولى احتمال اول صحيحتر به نظر مىرسد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 247