نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 246
اين آيات سوگندهاى متعددى ياد كرده و بر مساله قيامت و رستاخيز و دوزخ و عذاب
آن تاكيد مىنمايد.
مىفرمايد:" چنين نيست كه آنها تصور مىكنند، سوگند به ماه" (كَلَّا وَ الْقَمَرِ).
" كلا" حرف" ردع" است، و معمولا براى نفى سخنانى كه طرف
قبلا ذكر كرده مىباشد، و گاهى نيز براى نفى سخنان بعد است، و در اينجا به قرينه
آيات گذشته پندار مشركان را كه منكر دوزخ و عذاب آن بودند، و عدد فرشتگان خازن
جهنم را به باد سخريه مىگرفتند، نفى مىكند.
ذكر سوگند به" ماه" به خاطر آن است كه يكى از آيات بزرگ الهى است،
هم از نظر خلقت، و هم گردش منظم، و هم نور و زيبايى، و هم تغييرات تدريجى كه خود
تقويم زندهاى براى مشخص ساختن روزها است.
***
سپس مىافزايد:" و سوگند به شب هنگامى كه پشت كند و دامن
برچيند" (وَ اللَّيْلِ إِذْ أَدْبَرَ).
***
" و قسم به صبح هنگامى كه نقاب از چهره برگيرد" (وَ الصُّبْحِ إِذا أَسْفَرَ) [1] در واقع
اين سه سوگند به يكديگر مربوط، و مكمل يكديگرند، زيرا مىدانيم: جلوهگرى ماه در
شبها است، و نور ماه به هنگام روز تحت الشعاع نور خورشيد است و مطلقا جلوهاى
ندارد.
[1]" اسفر" از ماده"
سفر" (بر وزن فقر) به معنى باز كردن پوشش و كشف حجاب، و لذا به زنان
بىحجاب" سافرات" گفته مىشود، و اين تعبير در مورد طلوع صبح مشتمل بر
يك نوع تشبيه زيبا و جالب است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 246