نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 61
مىفرمايد:"
آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است، همه تسبيح خدا مىگويند" (سَبَّحَ
لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ)
[1] چرا تسبيح او نگويند و از هر عيب و نقصى منزهش نشمرند با
اينكه" او قادرى است شكستناپذير، و حكيمى است آگاه از همه چيز" (وَ
هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ).
چنان كه قبلا
نيز گفتيم اين سوره، سوره ايمان و توحيد و معرفت است، توجه به مساله تسبيح عمومى
موجودات كه با زبان حال و قال صورت مىگيرد، و نظام شگفتانگيز حاكم بر آنها كه
بهترين دليل بر وجود خالق عزيز و حكيم است پايههاى ايمان را در قلوب مستحكم
مىسازد، و راه را براى فرمان جهاد استوار مىكند.
***
سپس به
عنوان ملامت و سرزنش از كسانى كه به گفتههاى خود عمل نمىكنند، مىفرمايد"
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! چرا سخنى مىگوئيد كه عمل نمىكنيد"؟! (يا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ)
[2] گرچه مطابق شان نزول، اين آيات در مورد گفتگوهاى جهاد، و سپس فرار
در روز جنگ احد نازل شده، ولى مىدانيم هيچگاه شان نزولها مفهوم گسترده آيات را
محدود نمىكند، بنا بر اين هر گونه گفتار بىعمل درخور سرزنش و ملامت است، خواه در
رابطه با پايمردى در ميدان جهاد باشد، و يا
[1] در باره كيفيت تسبيح عمومى موجودات جهان،
بارها در اين تفسير سخن گفتهايم، از جمله ذيل آيه 44 اسراء (تفسير نمونه 12 صفحه
133) و ذيل آيه 41 نور (جلد 14 صفحه 497).
[2]" لم" در اصل" لما" بوده
(مركب از لام جاره و ماء استفهاميه) سپس الف آن به خاطر كثرت استعمال و يا تفاوت
ميان" اخبار" و" استفهام" افتاده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 61