نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 473
بود، مىگويد: مرد عربى خدمت على ع آمد و از آيه" لا يَأْكُلُهُ إِلَّا الْخاطِؤُنَ" سؤال كرد، و بجاى" خاطئون" يعنى خطاكاران" خاطون"
كه به معنى گام برداران است قرائت كرد، لذا پرسيد: همه مردم گام برمىدارند، آيا خداوند
به همه آنها از اين غذا مىدهد؟
امام تبسمى فرمود و گفت: اى مرد عرب صحيح آن لا يَأْكُلُهُ إِلَّا الْخاطِؤُنَ است، عرض كرد راست گفتى اى امير مؤمنان! خداوند بنده غير خطاكار را تسليم
عذاب نمىكند، سپس امام ع رو به" ابو الاسود" (كه مرد اديبى بود) كرد و فرمود:
امروز حتى بيگانگان از لغت عرب نيز مسلمان شدهاند، ترتيبى ده تا بتوانند زبان خود
را اصلاح كنند، و ابو الاسود به دنبال اين دستور علامت رفع و نصب و كسر (پيش و زبر
و زير) را ابداع كرد [1]
***
[1] تفسير" در المنثور" از
جلال الدين سيوطى جلد 6 صفحه 263.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 473