نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 472
گنهكاران است" و" زقوم" را به گياه تلخ و بدبو و بد طعمى تفسير
كردهاند كه نمونه آن در سرزمين" تهامه" مىروئيده است، و شيره تلخ و
سوزندهاى داشته، چگونه مىتوان ميان آن آيات و آيه مورد بحث جمع كرد؟
در پاسخ اين سؤال بعضى گفتهاند: اين هر سه كلمه (" ضريع" و"
زقوم" و" غسلين").
اشاره به يك مطلب است، (و آن گياه خشن و ناگوارى است كه غذاى اهل دوزخ است).
بعضى ديگر گفتهاند: دوزخيان در طبقات مختلفى هستند و هر يك از اين سه چيز
غذاى گروهى از آنان است.
بعضى ديگر گفتهاند غذاى آنها" زقوم و ضريع" است، و نوشيدنى
آنها" غسلين" و تعبير به" طعام" در مورد نوشيدنى بىسابقه
نيست.
***
در آخرين آيه مورد بحث براى تاكيد مىافزايد:" اين غذا را جز
خطاكاران نمىخورند" (لا
يَأْكُلُهُ إِلَّا الْخاطِؤُنَ).
بعضى از مفسران گفتهاند:" خاطى" به كسى گفته مىشود كه عمدا به
سراغ كار خطا مىرود، ولى" مخطى" هم به عمد گفته مىشود هم به سهو، بنا
بر اين اين غذاى دوزخى مخصوص كسانى است كه با تعمد و آگاهى و به عنوان طغيان و
سركشى راه شرك و كفر و بخل را مىپويند.
نكته: آغاز حركتگذارى حروف قرآن
در حديثى آمده است كه" صعصعة بن صوحان" كه از ياران" على"
ع
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 472